Arquivo

Os músico virtuosos de Tui e José Cao Moure 'P.P.K.O.'

1/2

P.P.K.O., isto é, José Cao, académico correspondente que foi da RAG, debeu ser alguén que gustaba da ironía, como se advirte na abreviatura coa que asinaba algúns traballos e coa que nomeou a súa empresa, pero o certo é que falamos dun fotógrafo (semi-)profesional que retratou espazos, monumentos e xentes do sur de Galicia e non só.

Non sei se o termo “virtuosos”, co que bautiza esta postal, cumpriría lelo en clave irónica. No fondo tanto ten pois para nós, hoxe, a fotografía, malia o seu fin comercial, supón unha homenaxe á nosa cultura tradicional, á nosa música e ás mulleres que nola legaron. Todo a través de dous planos diáfanos na fotografía. En primeiro lugar os catro virtuosos, que ollan para o obxectivo con atención porque saben que van ser retratados. O único home da fotografía é quen mira en fite; á súa dereita, a violinista parece perder a ollada nas cordas do violín. As dúas nenas reflicten, quen sabe a razón, certo incomodo. Unha delas non ergue a vista, outra dirixe a ollada a algo que queda fóra do campo, non se sabe o que. Na composición ocupan un lugar central, dominados polo estatismo que se lle esixe, porque van ser inmortalizados, pero aí asoma tamén a vida, que a música ilumina. Esta plásmase nun triángulo extraordinario inspirado na rúa costenta desde a que se retratan. No seu vértice superior unha leiteira ou lavandeira, desas mulleres que levaban o mundo na cabeza, e unha parella de nenos ollan ao final da rúa. Á dereita, a ollada feliz, sorprendida e inocente da nena coas mans cruzadas por diante, case en sinal de respecto, salienta sobre o ricto serio doutro neno e o sorriso da moza que, desde unha altura superior, olla o espectáculo.  Á esquerda, unha nena, ou moza, sorrí tamén e, reparen, parece collerlle a man ao neno de rostro borroso. Irmáns, probablemente, unidos tamén nese arroubo que produce a música popular. Non o saben, non o souberon nunca, pero hoxe admiramos o “cuarteto” e compartimos coa xente que os viu e oíu o inesperado cambio no estado de ánimo que nos produce. A alegría da música popular, da man de violinistas e pandeireteiras, que entra na vida antes como agora.

Ramón Nicolás
Académico correspondente