Ano Castelao

Tríptico dos cegos

Esta pintura constitúe a parte central e de maior tamaño do monumental tríptico creado por Castelao para o Gran Hotel Balneario de Mondariz. Os tres óleos, o que nos ocupa e os dous laterais, titulados Cego e guía e Cegos, pertencen á Real Academia Galega, á que chegaron en 1964 en depósito de Augas de Mondariz e Hijos de Peinador S.A., empresa que en 1973 efectuou a súa doazón definitiva. Desde 2011, o conxunto atópase no Museo de Pontevedra por depósito da Real Academia Galega. Exhíbese permanentemente nunha das salas dedicadas ao autor no edificio que, co seu nome, é hoxe unha das súas sedes.

1/15

O tríptico fora encargado a Castelao por Enrique Peinador Lines en 1913. Daquela Castelao era xa recoñecido como caricaturista e debuxante humorístico, pero aínda soñaba en triunfar como pintor. Ese verán, tras o éxito que tiveran as súas exposicións do ano anterior en Madrid, o artista estivo invitado en Mondariz, onde o 22 de xullo leu a súa conferencia Algo acerca de la caricatura. Ese texto foi publicado ese mesmo ano en La Temporada de Mondariz, co título de «Momento de Arte». Coincidindo con esa estadía, Peinador encargoulle estes lenzos de gran formato que ían decorar o salón central do edificio La Baranda, deseñado por Antonio Palacios, e que Castelao entregou a mediados de xaneiro de 1915. A realización do traballo estivo condicionada polo desprendemento de retina que o autor sufriu na primavera de 1914, grave proceso que o deixou cego durante algún tempo e afectou parcialmente a visión do seu ollo dereito de xeito permanente. De feito, tal como el mesmo lle comenta a Antonio Rey Soto, o impacto persoal que lle causa a cegueira foi determinante na elección do tema que desenvolve no tríptico.

Malia todo, os cegos xa interesaban a Castelao desde os seus comezos e aparecían como protagonistas nalgunhas das súas obras costumistas iniciais. Pero é sobre todo nas obras que expuxo en Madrid en 1912, nas que, baixo a indubidable influencia estética e literaria de Valle-Inclán e nun ambiente similar ó das Comedias bárbaras ou de Flor de santidad, podemos identificar personaxes baseados nos do dramaturgo, como o vello Ciego de Gondar ou o Malpocado guía. Son cegos que a simple vista parecen caricaturas, pero que non fan rir, en realidade fan pensar e sentir emocións. Son alegorías morais coas que Castelao abandona definitivamente o rexionalismo pintoresco e humorístico dos seus primeiros traballos para, desde a sátira e baixo a influencia do modernismo estético da “España negra”, representar os que el chamaba «cegos de oficio». Un colectivo marxinal que vaga polos camiños, aldeas e romarías e que, como exemplo da miseria e da aceptación pícara da existencia, o artista converterá, desde a súa preocupación polo social, en figuras arquetípicas e simbólicas de Galicia e serán recorrentes ao longo de toda a súa produción.

En Cegos, lenzo central do tríptico, cunha composición similar á dos seus irmáns, as monumentais figuras protagonistas sitúanse sobre unha simplificada e inequívoca paisaxe rural galega que, aínda que inicialmente pensada como elemento secundario, se converte en protagonista da obra. Unha paisaxe na que o artista, sintetizando a imitación naturalista, non mostra como é en realidade, senón que a adapta para convertela en elemento definitorio da identidade do país. Para iso, nesta ampla panorámica de intenso colorido, con ceo cuberto e unha atmosfera que nos lembra primitivos como Patinir, Castelao integra algúns elementos recoñecibles e simbólicos, como a antiga ponte medieval sobre o río Liñares que se localiza entre as parroquias estradenses de Lagartóns e Moreira. Tamén os enormes piñeiros, que el se gababa de debuxar coa mesma calidade ca un xaponés, e que como signos icónicos e distintivos da paisaxe galega aparecerán repetidos constantemente na súa obra.

Este lenzo é o único do conxunto no que aparecen mulleres. Os protagonistas, en realidade expresivos debuxos coloreados definidos por unha forte liña de contorno, son dúas parellas de diferentes idades que Castelao, coa súa afeita reinterpretación de motivos gráficos e temáticos, reúne aquí repetindo os deseños de dúas das acuarelas que exhibira en Madrid en 1912.

Centrando a composición, representa case exactamente os dous anciáns actores da caricatura titulada El ciego, que expuxera no Salón Iturrioz, na que foi a súa primeira mostra individual en Madrid, e que o diario La Noche reproducira o 7 de abril de 1912. En primeiro termo, de tres cuartos e camiñando cara ao espectador, sitúase o vello de aspecto ladino, cos ollos abertos e inmóbiles e un rostro de «boca rasurada y aldeana semejante a una gran sandía abierta», unha imaxe que parece ilustrar á perfección a descrición do cego protagonista de Flor de santidad de Valle-Inclán. Vestido coma aquel, cunha longa capa e chapeu, e cunha alforxa ao pescozo da que sobresae a súa zanfona, estende os seus brazos e as súas engurradas mans nunha postura que semella convertelo en representación simbólica dun cruceiro. O cego, coma na Parábola de Pieter Brueghel, guía outro invidente, neste caso unha muller anciá que, situada ás súas costas, leva as baleiras concas dos ollos cubertas por unhas lentes opacas; unha expresiva figura que Castelao volverá repetir en A verdade está fóra, publicada en La Ilustración Española y Americana, o 30 de marzo de 1915, e tamén en A verdade, a lámina nº 45 do Álbum Nós.

En segundo termo sitúa camiñando sobre unha lomba outra parella, neste caso un cego acompañado por unha muller nova, vidente e preñada, que leva na súa man esquerda unha pandeireta. Neste caso, Castelao está repetindo á parella protagonista de Copleros, unha augada que exhibira na Exposición de Pintura Gallega celebrada no Centro Gallego de Madrid e que Luis Antón del Olmet describira en El Noroeste o 19 de maio de 1912. Unha imaxe que nos sorprende, pois, sen dúbida, descubrimos nela a inspiración para a descrición de Electus, o cego de Gondar, que Ramón María del Valle-Inclán fai en El embrujado. Esta obra teatral publicouna o 25 de novembro de 1912 na revista El Mundo e reeditouna un ano máis tarde baixo o título de El embrujado. Tragedia de tierras de Salnés. É na única ocasión na que Electus, personaxe recorrente en varias pezas anteriores e posteriores de Valle, aparece emparellado coa moza María Virula, que lle fai de guía, acompáñao co pandeiro, e da que ademais «esperamos bautizo». Así pois, este iconograma permite corroborar como Castelao, ademais de ser influído polas ideas estéticas do escritor, inspira á súa vez plasticamente algúns temas na obra literaria de Valle, unha influencia mutua que Eva Lloréns xa apuntaba en 1975. É moi posible que esta autora, filla do pintor Francisco Lloréns, coñecese o significado desta imaxe, xa que o seu pai posuía a parte central de Cuento de ciegos, versión en augada e pequeno formato dos grandes óleos de Mondariz, co que Castelao alcanzou a Terceira Medalla na Exposición Nacional de 1915. Esta interesante obra, que fora o agasallo de voda do rianxeiro a Lloréns, foi adquirida en 2001 e consérvase tamén no Museo de Pontevedra.

Mª Ángeles Tilve Jar
Directora do Museo de Pontevedra