Ano Castelao

Unha autocaricatura de Castelao na RAG

Que é unha caricatura?

Depende do momento e do lugar onde se faga a pregunta.

Na orixinal e divertida conferencia Humorismo. Dibuxo humorísteco. Caricatura, que Castelao ditou na Coruña en 1920, fala do que el e os máis dos debuxantes do seu tempo entendían por caricatura: unha nova forma de arte nada en Alemaña, baseada na simplificación dos trazos e na esaxeración da expresión do modelo, sexa este persoa, animal ou materia inerte. Todo canto existe ten forma e expresión, e pode representarse en caricatura.

1/13

A técnica e o estilo da caricatura entendida como «síntese expresiva», valíalles a Castelao e a moitos debuxantes de Europa e América para deseñar unha caricatura persoal, un cartel publicitario ou un debuxo de humor. Era o pulo do modernismo e esa caricatura polivalente presentábase en sociedade co apelido «modernista». Cando Castelao fala de caricatura refírese á modernista. A que lle permite apreixar e representar o esencial dunha fisionomía humana, dun can, dun carballo, dun cabazo ou dun croio. Por iso defínea como «a abreviatura do debuxo» e proclama: «Dádeme un bo debuxo impresionista e por riba del calcarei unha boa caricatura». O primeiro que podemos dicir da autocaricatura de Castelao en posesión da Real Academia Galega é que se trata dunha caricatura modernista.

Aínda hoxe hai quen chama caricatura a calquera debuxo de humor; quen usa a voz caricatura como sinónimo de viñeta, pero ningún profesional, ningún estudoso do grafismo, comete semellante erro. A día de hoxe a voz caricatura só pode relacionarse coas persoas e definímola como «un retrato deformado». Xorden novas interrogantes: deformado como? Deformado para que?

O «como» depende do estilo do caricaturista. Hoxe segue vixente a caricatura modernista como síntese expresiva, pero hai outros estilos. O «para que deformar» depende da intención do caricaturista. Se quere obter un retrato deformado que se asemelle máis ao modelo e diga máis da súa personalidade que un retrato ortodoxo, fará as deformacións necesarias para esaxerar a súa expresión peculiar; a que todos coñecemos e vemos cos ollos pechos cando o evocamos. Se quere facer unha caricatura cómica, que divirta a quen a vexa e ao propio modelo, deformará os trazos que convertan o retrato deformado nun deseño gracioso. Se o que pretende é ridiculizar o modelo, ferilo, aldraxalo, terá que esaxerar a expresión ata convertelo nun retrato satírico.

Volvamos a Castelao para repararmos nas caricaturas persoais que realizou con tanta facilidade e acerto. Cal era a súa intención? Polo que di na conferencia e vemos nos seus deseños, rexeitaba a anterior definición. A caricatura modernista non era un debuxo para facer rir e el non foi en ningún momento caricaturista cómico nin satírico. Daquela, que caricaturista foi?

Cómpre rexeitar unha afirmación que repiten varios estudosos da súa arte: «Castelao foi un artista autodidacta». Non é certo. Castelao desde moi novo e a través da lectura de La caricatura contemporánea, do cubano Bernardo G. Barros, coñeceu e estudou os grandes debuxantes da revista muniquesa Simplicissimus e interesáronlle preferentemente tres: o alemán Heine e os noruegueses Gulbransson e Blix. As autocaricaturas da mocidade, divertidas pola representación en actitudes cómicas e moi ben debuxadas, están claramente baixo a influencia alemá; pero moi axiña se propuxo acadar un estilo propio e debuxar en galego, e conseguiuno. Esa experiencia verteuna na conferencia Arte e galeguismo, en 1919, onde di que os artistas galegos para sermos universais non temos que imitar o alleo, senón sermos nós e mostrarmos o propio.

A autocaricatura da Academia, de 1932, pertence á etapa de madureza, cando a reflexión e o traballo xa lle deran os mellores froitos. É, pois, unha caricatura modernista debuxada en galego. Nótase ademais que é un debuxo espontáneo, feito de memoria e liberado da arela de perfección no trazo porque non é para publicar. Porén, é moi boa autocaricatura. Moi boa e distinta a todas as demais.

Porque co estilo abreviado, Castelao fixo tres clases de caricatura: as que apreixaban e plasmaban a personalidade do modelo; as que eran só a imaxe externa do modelo; e as que con enxeño mostraban un reflexo divertido do modelo. A esta última chamoulle caricatura arbitraria e temos un bo exemplo na de Risco reducido a un triángulo isósceles cun ollo dentro.

As mellores son, claro está, as primeiras; as que se asemellan máis ao modelo e mostran a súa personalidade mellor que un retrato realista. Sorprende que Castelao consiga tantas e tan boas con debuxos tan sintéticos. Puido facelas porque estaba extraordinariamente dotado para o exercicio da caricatura, pero as que máis abundan son as que reflicten a imaxe externa do modelo. A estas pertence a autocaricatura da RAG, polo que a súa descrición debe salientar que se trata dunha caricatura modernista feita polo artista en plenitude creativa, debuxada en galego e que reflicte esplendidamente a propia imaxe. Dixen que é distinta a todas as demais e explico por que: en ningunha, nin sequera nas feitas para seren publicadas, está tan ben recollida a estrutura da cabeza e a elegancia da figura. E en ningunha está tan lograda a expresión dos ollos e da boca, que é a clave dunha caricatura. Por iso o debuxo propiedade da RAG paréceme o bosquexo idóneo para que Castelao fixese a mellor autocaricatura.

Siro