Ano Castelao

Arte e Galeguismo

O 25 de outubro de 1919, no salón de actos da Irmandade da Fala coruñesa, Castelao impartiu a segunda das conferencias organizadas con motivo da exposición de pintura de Imeldo Corral, que se inaugurara no local da entidade nacionalista uns días antes.

Cuberta do manuscrito Arte e galeguismo, custodiado no arquivo da Real Academia Galega.

A Real Academia Galega conserva o manuscrito no que, a través de 44 cuartillas, Castelao reflexiona sobre Arte e galeguismo. Sobre este tema xa pronunciara, en abril de 1919, unha conferencia en Vigo e o texto da disertación coruñesa de outubro foi publicado ese mesmo ano pola tipografía de El Noroeste. Este escrito constitúe o primeiro ensaio que deu a coñecer Castelao sobre as súas reflexións teóricas sobre a arte.

As ideas sobre as que vai organizando o seu discurso Castelao encaixan á perfección co espírito das Irmandades, comezando co compromiso do emprego do galego nesta conferencia, a primeira peza oratoria de importancia que pronunciou e publicou en galego, idioma que xa non deixará de utilizar tanto en discursos coma en escritos de todo tipo. Xustifica Castelao que fale en galego porque un idioma é moito máis que un medio de expresión, é unha fonte esencial da arte repetindo, a modo de retrouso nos primeiros parágrafos, que para conseguir a existencia dunha arte galega cómpre pensar en galego, no idioma aprendido no colo da nai: ...teño que defender a fala d’os nosos abós. E para falar de arte galega, necesariamente a miña i-alma galega falará n’o seu idioma.

Ao longo do seu discurso vai intercalando numerosas citas de autores que reflexionaron sobre o papel da arte nas sociedades, das súas características, das relacións das artes plásticas cos idiomas ou de como son interpretados os diferentes modos de entender a arte ao servizo dunha idea.

Das diferentes manifestacións artísticas, Castelao elixe a pintura para reflexionar sobre a relación entre arte e galeguismo. Parte da premisa de que, no momento no que fala, non existe auténtica pintura galega; para poder falar de pintura galega é preciso que os pintores pinten en galego, que sintan a beleza e as particularidades da nosa terra e que os lenzos transmitan a expresión e o sentimento desa terra. Nacer en Galicia non é suficiente para producir pintura galega.

1/11

Castelao fixa a súa atención nun elemento destacado para singularizar e identificar unha obra pictórica galega: a paisaxe. Porque a paisaxe galega é singular, ten personalidade propia e, polo tanto, un artista galego pode crear unha estética nacional galega baseada na paisaxe de inspiración popular. Unha paisaxe sentida, non basta con describila: Ollemos o paisaxe e sintamos a súa vida.

Pode aprenderse esa pintura galega nas vilas e cidades? Rotundamente non, afirma Castelao, porque nas vilas e cidades non se fai arte galega, non hai auténticos artistas galegos porque son unicamente imitadores do que se fai noutros pobos. O centralismo vai comendo o galeguismo no mundo urbano e non deixa medrar unha escola de arte galega. Como se van formar artistas verdadeiramente galegos se na universidade galega non hai cátedra de galego? Como se pode chegar a crear arte galega sen querer a fala, que é o mellor que temos?

Poderá chegar o día de crear en Galicia unha escola onde os artistas traballen libremente no seu ambiente?, pregúntase Castelao. E respóndese a si mesmo: si, cando Galicia alcance un réxime de autonomía integral, unhas Cortes verdadeiramente galegas e uns artistas liberados da influencia centralista e que traballarían por conseguir unha arte galega que, sendo moi galega, sería tamén moi universal.

Por este desexo loitou Castelao o resto da súa vida, predicando co exemplo a través da súa arte e da súa actividade política. No terreo das artes atopou a esencia galeguista especialmente a través da caricatura, coa que se propuxo crear un estilo propio e debuxar en galego, obxectivos plenamente conseguidos.

Ana Romero Masiá
Académica correspondente da RAG

Non é posible ver o documento no teu navegador. Podes descargalo aquí.

Arte e galeguismo é o título dunha conferencia que Castelao impartiu en varias ocasións; a primeira vez, en Vigo o día 9 de abril de 1919 no local da asociación La Oliva. Da mesma data é o manuscrito que conservamos no arquivo da Real Academia Galega, que parece ser unha copia definitiva do texto, pois case non presenta correccións. Nesta conferencia Castelao reflexiona sobre a posibilidade de crear unha arte nacional galega baseada nos sentimentos transmitidos pola paisaxe e firmemente enraizada na cultura popular. Na súa parte final fai unha crítica da política cultural existente na Galicia do seu tempo e na proposta de alternativas para solucionar a situación.

No ano 2014 a Real Academia Galega publicou en edición dixital Castelao na Academia: manuscritos no Arquivo da R.A.G., onde se incluía a reprodución completa deste manuscrito acompañada dunha transcrición do texto.