Fotogalería Biblioteca
![](/documents/35271/1590953/slider01.png/c9be2495-408b-2f4d-0673-10030d6d1ce3?t=1737540632928)
Publicado en Pontevedra en 1917, Algo acerca de la caricatura foi o seu primeiro folleto impreso. Nel recollíase o texto dunha conferencia lida no Ateneo de Madrid o 11 de maio de 1915 e ademais levaba como introdución un poema de Ramón Cabanillas dedicado ao “mozo de Rianxo”. Na conferencia o artista rianxeiro defendeu que a caricatura era superior á pintura grazas ao carácter reflexivo da primeira.
O exemplar conservado na nosa Biblioteca ten unha dedicatoria de Castelao a Manuel Murguía, primeiro Presidente da Real Academia Galega.
![](/documents/35271/1590953/slider02.png/9692cd0c-4150-bb6b-a1e9-d316754ffe7e?t=1738858801165)
O 2 de marzo de 1920 inaugurábase na Coruña a exposición dos debuxos realizados entre 1916 e 1918 que máis tarde se integrarían no álbum Nós. Como complemento da exposición, Castelao impartiu días despois unha conferencia artellada en tres partes: a primeira, sobre humorismo, incluía o relato “Memorias d’un esquelete” que despois aparecerá en Un ollo de vidro; a segunda e a terceira, sobre debuxo humorístico e caricatura, eran unha ampliación de Algo acerca de la caricatura.
A Real Academia Galega publicou esta conferencia en 1961 a partir do manuscrito orixinal conservado no arquivo da institución.
Acceda aquí ao texto desa edición.
![](/documents/35271/1590953/slider03.png/d09956a6-5d96-7281-b9d4-35a78b4aeb36?t=1738858716747)
Grazas a unha bolsa concedida pola Junta de Ampliación de Estudios, Castelao estivo, durante a maior parte do ano 1921, en París e en varias cidades de Bélxica e de Alemaña para estudar a arte europea e aprender técnicas de gravado e de linoleografía. No diario que escribiu nese tempo foi anotando as súas impresións sobre as obras, artistas e estilos que observaba. Aínda que el mesmo deu a coñecer uns poucos fragmentos dese diario na revista NÓS en 1922 e 1923, o texto completo publicaríao a Editorial Galaxia no ano 1977 a partir do manuscrito orixinal conservado no Museo de Pontevedra.
![](/documents/35271/1590953/slider04.png/b57a254d-b26c-e04b-3d0e-348f3b331c3d?t=1738858702420)
Un ollo de vidro. Memorias dun esquelete é un texto en prosa escrito por Castelao e publicado en 1922 pola Editorial Céltiga, de Ferrol. Este relato breve, obra inicial do Castelao narrador, emprega o mundo ultraterreo como espello da sociedade galega do seu tempo. Por medio do humor, Castelao desenvolve o seu pensamento político, manifestando as súas preocupacións sobre temas como a defensa da lingua, a emigración ou a crítica social de carácter anticaciquil.
![](/documents/35271/1590953/slider05.png/56aaeed8-0673-f4b3-2e59-83dd6c036d28?t=1738858501335)
Castelao publicou en 1926, na editorial Lar, o primeiro libro de Cousas onde combinaba textos e ilustracións. A obra abríase cun limiar, titulado “A carón da natureza”, no que avogaba pola creación dunha arte popular. A seguir reuníanse un total de dezaoito contos con cadansúa ilustración. Destes contos, unicamente cinco eran inéditos, pois os outros xa foran publicados antes na prensa galega. O libro considérase unha das súas mellores producións literarias e converteuse na obra fundacional da prosa galega moderna.
O exemplar de Cousas que se garda na nosa Biblioteca pertence á terceira edición publicada pola Editorial Galaxia en 1962.
![](/documents/35271/1590953/slider06.png/7aa6d64f-1efe-b347-823a-539a84410f77?t=1738858373608)
En abril de 1929 veu a lume o segundo libro de Cousas, desta vez editado pola imprenta Nós de Ánxel Casal, que contén vinte e seis contos e mais as súas ilustracións. Todos os relatos compilados neste volume apareceran na prensa con posterioridade á publicación do primeiro libro en 1926. A través das narracións reunidas nos dous libros de Cousas, o artista rianxeiro ofreceu unha interpretación da problemática socioeconómica de Galicia por medio de personaxes marxinados como anciáns, cegos ou xentes sumidas na pobreza.
![](/documents/35271/1590953/slider08.png/c1371fed-50cb-e400-da9d-ae1614fbd593?t=1738858352959)
As cruces de pedra na Bretaña é un estudo histórico e descritivo dos cruceiros na Bretaña francesa publicado en 1930. En 1929 Castelao e Virxinia viaxan durante catro meses á vella Armórica, grazas a unha axuda concedida pola Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, coa intención de documentarse para facer un estudo comparado das cruces de pedra das diferentes Fisterras europeas.
![](/documents/35271/1590953/slider09.png/697a2475-c6c2-db0e-f7d0-154f100073dc?t=1738858343115)
O Almanaque do Faro de Vigo “Cousas da Vida” saíu do prelo en 1931 e foi unha compilación de 63 debuxos aparecidos nese diario. Castelao iniciara a súa andaina como humorista gráfico do xornal vigués entre outubro de 1926 e xullo de 1927, e colaborou de novo a partir de febreiro de 1930 e ata abril de 1933. En total publicou alí 348 debuxos. A edición deste Almanaque, motivada polo desexo de moitos admiradores de posuíren unha colección das “Cousas da Vida”, é testemuño da popularidade da súa obra gráfica.
O exemplar da nosa Biblioteca pertenceu ao grande artista Luís Seoane.
![](/documents/35271/1590953/slider10.png/15fc590b-9a60-c721-7e58-85b395cd20a5?t=1738858057636)
Composto por corenta e nove debuxos, cada un deles acompañado dun breve texto manuscrito, o álbum Nós foi publicado pola casa Hauser y Menet de Madrid no ano 1931. Así a todo, o público xa tivera a oportunidade de coñecer os seus contidos moito antes, pois os debuxos reunidos nesta obra —realizados entre 1916 e 1918— estiveran expostos en varias cidades galegas dende 1920. As imaxes que contén o álbum concibíronse como un vehículo para a denuncia de inxustizas sociais e están entre as máis coñecidas de Castelao.
O exemplar da nosa Biblioteca é un facsímile realizado a partir do orixinal pola editorial Galaxia no ano 2000.
![](/documents/35271/1590953/slider11.png/df53ecd3-b579-498c-8bb4-1aff96c0a806?t=1738857981205)
Esta separata do artigo “Escudos de Rianxo” que se publicou na revista Nós en 1933 contén debuxos de Castelao copiados da heráldica que el puido observar na súa vila natal. Os debuxos van acompañados dun texto de Fermín Bouza-Brey onde se identifican as familias que están representadas nos escudos. De especial interese é a heráldica dos Mariño na que aparece unha serea termando do escudo familiar, pois esa imaxe servirá de inspiración a Castelao cando no ano 1937 deseñe o escudo para a nova Galicia que debería rexurdir despois do negro período bélico.
![](/documents/35271/1590953/slider12.png/32ce7149-31b7-197b-e8c9-6df14b47e4bb?t=1738857709285)
En outubro de 1933 disolvéronse as Cortes da República española e convocáronse novas eleccións para o 19 de novembro. Neste contexto electoral, apareceu publicado pola editorial Nós o folleto anónimo Ideas que defende e fins que se propón o Partido Galeguista. Este libriño de 32 páxinas divulgaba o ideario político do Partido e daba a coñecer as súas propostas para o país. Aínda que ás veces se atribuíu a Vicente Risco, o manuscrito orixinal do texto está redactado por Castelao e constitúe unha das primeiras achegas dos seus escritos políticos.
Acceda aquí ao texto dixitalizado no sitio da Real Academia Galega en Galiciana. Biblioteca Dixital de Galicia.
![](/documents/35271/1590953/slider13.png/2b107f23-67b6-94f2-5545-dea00e2446a7?t=1738857584942)
Os dous libros de Cousas —publicados en 1926 e 1929— apareceron conxuntamente en setembro do ano 1934 no prelo compostelán de Ánxel Casal. Esta nova edición estaba composta polos corenta e cinco textos dos dous libros anteriores acompañados de cadansúa ilustración. Se a portada das edicións precedentes levaba no centro o símbolo do Seminario de Estudos Galegos deseñado por Castelao, nesta edición conxunta substituíuse pola imaxe da editorial Nós, ideada tamén por el, na que se mostra un hórreo, representación da fartura na sociedade campesiña e símbolo de galeguidade.
![](/documents/35271/1590953/slider14.png/d9be36ed-ef38-080d-cad5-1d4bf9de147f?t=1738857573183)
Novela de Castelao publicada en 1934 pola Editorial Nós, de Santiago. A trama fai un percurso polas biografías de Pedriño, lacazán e conformista, e Rañolas, mozo espelido que, malia estar eivado das pernas, loita por unha vida mellor. A análise desta obra é o tema central do discurso de ingreso na Academia de Mariño Dónega, A resignación e maila rebeldía na novela de Castelao Os dous de sempre.
![](/documents/35271/1590953/slider15.png/866dad95-a9b3-c5a4-6cad-732b825ceba2?t=1738857562029)
Fermosa edición da obra de Castelao publicada en Santiago de Compostela por Nós e ilustrada con xilografías de Maside. Consta de cinco relatos autobiográficos ordenados cronoloxicamente: O segredo, O inglés, Peito de lobo, O retrato e Sabela. Cada un deles vai identificado cun lugar e unha data que fan referencia a momentos concretos da vida do autor.
Tres dos cinco relatos publicáranse anteriormente en xornais e revistas e os outros dous, O inglés e Sabela publicáronse por primeira vez nesta edición.
A obra foi traducida a idiomas como o catalán, éuscaro, italiano ou esperanto.
![](/documents/35271/1590953/slider16.png/54a875cc-a351-c10c-01c7-4a491d25dd95?t=1738849310426)
Galicia mártir é o título do primeiro dos tres álbums da guerra que publicou Castelao en Valencia en 1937, en edición do Ministerio de Propaganda da República, como denuncia internacional da represión que estaba sufrindo Galicia. Está formado por dez estampas debuxadas a tinta chinesa, con cadanseu título en galego, manuscrito polo autor, e traducido ao castelán, ao francés e ao inglés.
![](/documents/35271/1590953/slider17.png/fb730399-f9c8-9a75-5a8c-a8f3de371c41?t=1738849299126)
Segundo dos tres álbums da guerra que publicou Castelao como denuncia internacional da represión que estaba sufrindo Galicia por parte dos fascistas. Ao igual que Galicia mártir, editouse en Valencia en 1937 e está formado por dez estampas debuxadas a tinta chinesa cun breve título en galego, traducido ao castelán, ao francés e ao inglés.
![](/documents/35271/1590953/slider18.png/87e5932b-72c5-b495-815d-fcc8091f96a4?t=1738849109529)
Con Milicianos complétase a súa triloxía de álbums da guerra. Está composto por once imaxes nas que se fai unha gabanza da resistencia e da valentía dos soldados republicanos. Cada imaxe leva ademais un texto moi breve en galego, castelán e inglés. Aínda que elaborado en Valencia en 1937, o álbum foi publicado o ano seguinte en Nova York pola Fronte Popular Antifascista Galega. A súa aparición tivo lugar durante a estadía de Castelao nos Estados Unidos en viaxe de propaganda para axudar ao esforzo bélico da República.
O exemplar da nosa Biblioteca é un facsímile realizado a partir das láminas orixinais pola editorial Galaxia no ano 2018.
![](/documents/35271/1590953/slider19.png/4f6254e3-4761-42e1-c84e-9a4ecab2ed5f?t=1738848938752)
No ano 1937 viu a luz en Montevideo esta tradución para o castelán de Os dous de sempre que se publicou sen o coñecemento do autor. Foi o seu tradutor Arturo Carril Amigo, natural de Corcubión, quen ademais engadiu un limiar no que gababa a figura de Castelao. Emigrado a Montevideo sendo moi novo, Carril traballou como linotopista e frecuentou os círculos galeguistas e anarquistas da cidade. Alí tamén fundou a Editorial Mar onde apareceu este libro, que el dedicou a toda a mocidade galega que daquela estaba a defender a República das “hordas regresivas” levantadas contra ela.
![](/documents/35271/1590953/slider21.png/4e52f0a1-0473-9263-86cf-32205e512c31?t=1738848912594)
Sempre en Galiza é a obra canónica do nacionalismo galego. Publicouse o 10 de marzo de 1944 en Buenos Aires e chegou a Galicia de xeito clandestino. No libro axúntanse distintos escritos: dende os artigos que escribiu Castelao en 1935 en Badaxoz para A Nosa Terra ata a segunda parte, redactada a cabalo entre Nova York e Buenos Aires.
![](/documents/35271/1590953/slider22.png/41361cab-73a6-74a6-61d5-73e30a78a889?t=1738848904150)
As cruces de pedra na Galiza é unha obra na que Castelao describe a historia, significado e tipoloxía dos cruceiros galegos. A investigación para a redacción desta obra desenvolveuse entre 1924, cando ingresa no Seminario de estudos Galegos, e 1936. En 1934 empregou esta temática para o seu discurso de ingreso na Real Academia Galega. Foi publicado postumamente, pola Editorial Nós, en Buenos Aires, en xaneiro de 1950.
![](/documents/35271/1590953/slider23.png/85be738d-c572-953e-5184-6c7712f15850?t=1738848841713)
Discurso escrito e pronunciado por Castelao, co gallo do Día de Galicia, no Teatro Arxentino de Buenos Aires o 25 de xullo de 1948 e publicado no número 463 da revista A Nosa Terra. O autor refírese nesta alocución a unha Santa Compaña de galegos inmortais, encabezada por Prisciliano, pero tamén lembra a multitude de almas sen nome, responsables da creación da nosa lingua, a nosa cultura e os nosos costumes.
En 1951, con motivo do primeiro cabo de ano do pasamento de Castelao, o Centro Galego de Buenos Aires fixo esta edición composta por 2.000 exemplares numerados.