As árbores de Castelao

É sobradamente coñecida a defensa que fixo Castelao dun modelo económico exento de dominación que garantise que os dereitos dos cidadáns, sobre todo das clases populares formadas por mariñeiros e labregos, non se visen conculcados. Segundo o seu ideario, esta defensa dos intereses da maioría da cidadanía debía asentarse sobre o recoñecemento da personalidade nacional de Galicia, e na implementación dun autogoberno escollido polos galegos e as galegas. Unha das competencias destacadas do exercicio da soberanía sería a xestión dos recursos naturais de Galicia.

1/11

Con todo, a idea que tiña Castelao da natureza ía moito máis aló da concepción da mesma coma unha simple fonte de recursos; para el Galicia era a suma indisoluble do entorno natural, da paisaxe e das xentes que viven nela. Unha relación que, segundo o autor, debería ter un carácter simbiótico caracterizado polo respecto e protección dunha natureza moitas veces esquecida. Castelao sentía un amor pola natureza cheo de misticismo e, como consecuencia, matiña unha formulación simbolista da paisaxe. Isto quedou plasmado nas súas preferencias estéticas por unha natureza virxe, allea á man do home, algo que deixou por escrito no prólogo de Cousas, baixo o significativo título “A carón da natureza”:

Un día de Nadal, ollando unha paisaxe que imitaba un Nacimento, decateime de que hai máis fermosura nas froliñas dos campos que nas froles de xardín. As froliñas ventureiras que nacen nos campos parecen creadas pol-o Bosco ou por Brueghel o vello, namentras que as froles foulentas de xardín semellan os encoiros manteigosos de Rubens. Dend’entón eu quixen ser un ventureiro das letras.

A natureza na obra de Castelao defínese en gran medida pola vexetación. A presenza das árbores nos seus debuxos e pinturas é moi común, mais non só atopamos árbores na súa plástica: tamén teñen un lugar no seu pensamento político. Respecto disto hai unha pasaxe reveladora no Sempre en Galiza.

O albre

O albre é o símbolo do señorío espritual de Galiza.

O albre é un engado dos ollos, pol-a súa fremosura; é unha ledicia dos ouvidos, porque n-él cantan os paxaros; é un arrolador do esprito, porque nas súas ponlas conta contos o vento.

O albre danos a froita, que é un manxar composto pol-o mesmo Creador, para regalía do noso paladar: o derradeiro ben que nos quedou do Paradiso perdido.

O albre pídelle auga ao ceo para que a terra teña sangue, vida e bonitura.

O albre danos a sombra fresca no vrán e a quentura garimosa no inverno.

O albre danos as traves, o sobrado e as portas da casa. Danos a cama, o almario das sabáns e a artesa do pan. Danos o berce, o báculo da vellez e a caixa para baixar â terra.

O albre danos o papel barato que nos trai a descotío as novas do que pasa no mundo.

Val máis unha Terra con albres nos montes que un Estado con ouro nos Bancos.

A calvicie dos montes galegos é unha terrible acusación contra o Estado unitario.

Os albres son as minas galegas que nós saberemos esplotar cando a nosa Terra sexa nosa.

A repovoación forestal será o patrimonio da nación galega e o mellor aforro da coleitividade.

Na nosa Terra danse os mellores albres.

O dia que seipamos o que val un albre, aquel dia non teremos necesidade de emigrar.

O texto, mediante unha anáfora, presenta unha serie de reflexións de carácter social e político que poderían encaixar perfectamente no movemento ecoloxista que se desenvolvería décadas despois en latitudes afastadas de Galicia, e establece unha serie de relacións entre o ser humano e o medio. Fala da árbore como “símbolo do señorío espritual de Galiza”, metáfora que probablemente faga referencia ao himno galego, Os pinos, de Eduardo Pondal.

A árbore tamén ocupa un espazo importante na súa plástica, pois é un dos motivos paisaxísticos principais. Como elementos secundarios encontrámolas en innumerables pinturas e debuxos acompañando figuras humanas ou arquitecturas. Porén, en non poucas ocasións as árbores son as únicas protagonistas da obra de arte, aparecendo senlleiras ou en grupo, sempre coa especie caracterizada. Nas obras do artista rianxeiro son doados de identificar piñeiros, carballos, castiñeiros, bidueiros... Esta fidelidade representativa é un xeito de reivindicar a autenticidade da paisaxe e con ela preténdese que o espectador, afeito a convivir con esa flora, identifique doadamente as árbores e entenda a peza como un retrato da alma galega.

O amor que sente Castelao pola natureza debe relacionarse tamén coa idea de fuxida do mundo urbano. El renegou moitas veces da cidade, pese a pasar longos períodos en grandes urbes como Buenos Aires ou Nova York, e visitar outras megalópoles como París ou Moscova. Así mesmo, entende a urbe como un espazo de alienación das persoas con costumes moralmente pouco aceptables. No caso galego identifica a cidade como un foco de pensamento centralista que, en nome do progreso, aspira a neutralizar a identidade dun pobo galego que el entendía como esencialmente rural. Fai crítica da mistificación do progreso asociado á urbe, adoptando elementos coincidentes cunha perspectiva ecoloxista, como xa dixemos anteriormente, mais tamén cunha corrente de pensamento propia do século XXI como é o decrecentismo.