BOLETIN DE LA REAL ACADEMIA GALLEGA 425
0 TEMPO EN QUE AS I3ESTAS FALABAN
Unha das locuci?s populares empregadas na nosa terra, pra
designar . as edades `mais recuadas, das que c?xeque non queda
lembranza ?a "noite dos tempos" de quefalaban, os historiado
res; .o Chronos auielos dos antigos, que obsesionou igual ? fi
l?sofo Schelling que ? Benito Vicetto; o Urzeit dos xermanos; ? a
Alcheringa dos australianos? ?` esta de "o tempo en qu'as bestas
falaban. Esto indica a ideia de que houbo un tempo en qu'os ani
mas falaban com'os cristianos, , e qu'eso debeu acontecer hai
moit?simo tempo, al? no principio do mundo, pois arestora, nin
gu?n recorda qu'os anim?s falen igual que n?s, coina non sexa en
casos estranos e milagrosos.
Nefeuto, esa ideia at?pase na tradici?n popular galega, e
non somentes refer?ndose ?s anim?s, mais tam?n ? outras cou
sas, por eixemplo, ?s pedras e ?s penedos.
Naturalmente, esta ideia non ? exclusiva do noso pobo; ?chase
espallada polo mundo adiante. Nun traballo de Lutz R?hrich
sobre dos homes e mais os anim?s nos contos (1), dl qu'o, conven
cimento de qu'algunha vez debe ter habido unha com?n ppsi
bilid? de s'entenderen os homes cos anim?s, ?chase en moitos
contos, e expr?sase en ditos iguales ? noso: "In jenen Zeiten, 'ats
noch die.Tier? spre:chen konnten" (2), e tamer' en contos e mitos
primitivos, coma un de Kabylia, que di: "No comenzo falaban ?
todalas pedras, falaba a le?a toda, falaba a yauga e falaba a
terra" (3), C nunha narraci?n esquimal, c?ntase que houbo un
tempo en qu'o home e o animal non se' diferenciaban tanto, ,e
as suas falas eran coma dialectos (4). 0 mismo atopamos antre
n?s. 0 falaren as pedras e as demais cousas, ouvimolo con re
ferencia ?s arredores d'Ourenise. En dons contos ouvidos na
(1) Mensch und Tier fin Mitrchen (Archives suisses des traditions
populaires. Basilea, 1953, tome 49, cahier 4).
(2) Cit?: BoltePolivka (sobre dos contos de Grimm) III, 283.
(s) Cita: Attantis, Band I; Vo6ksm^rirchen. der Kabylen, I, Band,
Weisheit, Jena 1921, 76.
(4) Mensch und Tier, 173.