42 BOLET?N DE LA REAL ACADEMIA GALLEGA
Rusos" fosen os que meteron no arte occidental as novas inquie
tudes: a cor, o ritmo e a creaci?n son tres verbas que naceron
cit?is no teatro ollando o espect?culo dos "Bailes Rusos"'.
E diante uns ca??ns nos Inv?lidos, descubre e anota o valor
que pode acadar o "puntillismo" apricado ? escenograf?a 2.
. Poucos d?as desp?is, no mes de San Xoh?n, ten unha esperen
cia que vai sere froitosa dabondo pra o seu arte. Asiste ?s re
presentaci?ns do Teatro de "La ChauveSouris" de Nikita Balief.
O que nacera en Mosc? dun ?ntimo feixe de amigos, chegara al? a
abrirse ao grande p?brico e trunfaba agora en Par?s, mantendo
"o culto da estilizaci?n, o xogo armonioso das coores, a expre
si?n concentrada", a abertura da comunicaci?n antre os ouvin
tes e a xente do escenario, "o emprego de t?dolos recursos da
est?tica: verbas, m?mica, m?sica, pintura, danzas" e unha viva
mestura de burla e de tenrura, que ? decir de humor 3. Castelao
la atopar al? o patr?n aquecido do que poder?a sere aquel "ballet"
galego que tres anos desp?is pedir?a Xes?s Bal dende unha edi
ci?n de "Ronsel" 4.
Nos "Diarios" qued?u tam?n o testemurio do que sinificaban
a esperencia de Balief e as maquetas de Remisoff e Sude?kin non
comentes pra as ideias teatrales sen?n pra a pintura de Castelao.
Ao pe do primeiro esbozo do m??s importante dos seus cadros ,
por, desgracia extraviado; escribe esta "nota":
"Por enredar fixen ise d?buxo. Foi pensando no teatro ruso
da "ChauveSouris" e, por si cadra, deixo pegado eiqu? pois po
de servirme se n?s al? intentamos faguer algo polo estilo. Ten
que sere pintado con anilinas pra dar m?is trasparencia e logo
metendo moitas m?is cores e con m?is armo??a. Os panos das
mulleres con moitas frores. Cada cara ? un burato que ha levare
o pano e por cada buraco asomar? ,un corista. As caras dos coris
tas te?en de estar pintadas. Xa veremos se se pode faguer algo.
Pra un n?mero de programa iste cadro cun marco imitado esta
r? sobor d'un fondo negro e logo pode aparecer un cego que,
coa zanfona, bota coplas ao p?brico; istas coplas te?en un estri
billo que han cantare os personaxes do cadro. Tam?n pode apa
recer un acordeonista e iso non estar? mal. O acordeonista s?n
CASTELAO, Diarios, 20 majo, 1921, fol. 130 (Museu de Pontevedra).
CASTELAO, Diar:os, 28 malo, 1921, fol. 93 (Museu de Pontevedra).
Le Theatre de la ChauveSouris, Par?s, 1921.
4 BAL, Jes?s, Hacia el ballet gallego, Lugo, Palacios, 1924.