Traballos de investigación e estudo
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
medidas do goberno que fan que ?os Cristos avancen? e, paralelamente, apunta as medidas alternativas correspondentes da tendencia exaltada, presentando estas como coherentes e necesarias para o mantemento do constitucionalismo, e por tanto contrarias ás aspiracións contrarrevolucionarias. O feito de pór a forza argumentativa no realista concédelle ao diálogo un grande efecto persuasivo de cara ao obxectivo final, a defensa dos argumentos do partido exaltado e a crítica do moderantismo do goberno vixente. 3. COMENTARIO GRÁFICO E CRITERIOS DE EDICIÓN O texto mostra unha gran congruencia gráfica, mesmo sen ter pretensións de uniformidade nin seguir unha aplicación rigorosa de regras. Analizado no tecido das obras destas décadas iniciais do século XIX coñecidas ata hoxe, dános información importante non só para situalo no proceso de elaboración histórica do modelo dominante de galego escrito senón tamén para a identificación do seu autor anónimo ou, cando menos, dos círculos, escritores e editores con que semella que tivo contacto; visto doutro xeito, varias das solucións adoptadas desautorizan a atribución a autores que por cronoloxía, procedencia xeográfica e ideoloxía poderían ser serios candidatos. Aínda que editado en Madrid, incorpora solucións gráficas orixinais xurdidas no ambiente compostelán que na altura en que foi composto apenas romperan este círculo. 1. O son /?/ está representado de forma sistemática polo signo complexo 18, que ata onde hoxe se sabe arrinca de A. B. Fandiño (A Casamenteira 1812)19 e é axiña empregado en varios escritos do ámbito liberal compostelán, sexa polo comunicante que se agocha baixo o pseudónimo Xân de Mingucho (29IX1812) sexa polos anónimos autores de Conversacion entre los compadres Bértolo y Mingote (9II1813), da Décima constitucional (23III1813) e da Conversa no adro da igrexa (1IV1813), todos eles publicados na Gazeta Marcial y Política de Santiago, nacida o 1II1812 e dirixida por Juan Bautista Camiña, onde tamén colabora Fandiño. A Gazeta imprimíase na tipografía de Manuel Antonio Rey, de onde sairían no ano 1820 os dous diálogos de La Tertulia en la Quintana, o Diálogo entre Dominjos e Farruco (todos tres anónimos) e, cando menos en parte, o periódico de Fandiño El Heráclito español y Demócrito gallego, onde este publicou a «Resposta a T.C.M.B.»20. Todos estes textos presentan a mesma grafía; fóra deste círculo e obradoiro tipográfico só a atopamos da man do propio Fandiño (?Vilancicos que cantaron...?, Diario CívicoPatriótico, Imprenta de Juan María Pazos, Santiago, 26XII1812), dos autores da Décima liberal (Santiago 1820) e da de Manuel Pardo de Andrade, o único que, polo que ata agora sabemos, a exportou fóra do circundo compostelán: emprégaa primeiro de forma illada (exôrtacion, en Rogos 1813, A Coruña: Caxa Tipográfica del Diario; xûdio, en «Aos coruñeses...» 1814, en El Ciudadano por la Constitución, A Coruña: imprenta de Antonio Rodríguez), e logo de forma plenamente asumida na edición madrileña de Los serviles y liberales (Imprenta de Vega y Compañía 1820)21. Aínda tendo en conta o interese desta solución gráfica para a determinación do autor
147 Nº 367