BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Traballos de investigación e estudo
sucedido en «Cela», onde mataron con saña «catorce padres» e «dous centos de labregos» (parlamentos 3 e 5), pertencentes a algunha facción realista. Meijide Pardo (1983: 135) refire o seguinte enfrontamento cunha partida servil, coincidente en número de mortos coa mencionada por Fariña:
Partidas de realistas en los pueblos de Ameijeda, Rebordechao, Santa Cristina de Baleije y otros del partido de la Cañiza, limítrofes de la provincia de Orense, «mandadas por algunos ministros del Altar, olvidados de sus sagrados deberes y movidos únicamente de la negra ambición que les devora». Logró su aniquilamiento D. Tomás Mezquer, haciendo 200 muertos y, entre estos, «algunos curas párrocos, veinte prisioneros y, el resto, que corría despavorido a embarcarse para Portugal, fue víctima de las armas portuguesas».
Unha segunda noticia deste feito histórico fai mención explícita do lugar da batalla, aínda que con diferenza no número de mortos; tomámola de primeira man, da Exposición que fai o caudillo rebelde Ignacio Manuel Pereyra, segundo o cal as forzas realistas sufriron unha importante derrota «en los campos de Sela y Barcela» o 14 de maio de 1822, na que contabiliza 94 mortos e 23 prisioneiros sacrificados (apud Barreiro 1982: 190191)9. Calacú, pola súa parte, celebra estes feitos (parlamentos 4 e 6). Nos seguintes parlamentos en verso, 7 a 11, introdúcese a cuestión relixiosa e o papel dos curas na conformación do credo realista, para no último advertir Fariña que Calacú é do «número dos liberás». O rol do clero na contrarrevolución é ben coñecido, así como que a súa influencia foi moito maior nas zonas rurais10; a súa participación no movemento realista é decisiva tanto cualitativa coma cuantativamente, pois son cregos os cabecillas de boa parte das faccións e, ademais, a este estamento pertencen entre un e dous terzos dos contrarrevolucionarios apresados polas milicias (Rodríguez Eiras 1967: 203). A segunda parte, en prosa, ábrese cunha longa intervención en que Calacú introduce boa parte dos temas que se van tratar ao longo do texto. Defende a Constitución, que é a «mellor ley», a liberdade, a soberanía das Cortes, a redución do décimo11 e, en xeral, a destitución dos antigos poderes en favor dos novos, así como a xustiza na distribución dos empregos; gaba de forma particular «os que pubricaron a Constetucion o ano de vinte». Fariña considera faltos de xuízo os argumentos de seu tío: «Seique a tanta agua que acarrexóu amolentoulle os miolos, e por eso louquéa» (parlamento 13). Calacú parece admitilo e prognostica para Fariña a mesma demencia: «en acarrexando duascentas mil cubas dagua.... tamen veras os teus miolos amolentados» (parlamento 14). A continuación Fariña adianta a súa vontade de mostrar os erros de Calacú, e, despois das correspondentes réplicas, introduce o primeiro asunto importante e significativo para definir ideoloxicamente o folleto: «o cordón de Francia» (parlamento 20). Refírese ao que nun principio foi un cordón sanitario imposto por Francia na fronteira co pretexto dunha epidemia de febre amarela desatada en Cataluña no verán de 1821; sen
Nº 367 144