8 BOLET?N DE LA REAL ACADEMIA GALLEGA
LANCE SEGUNDO
?rguese o pano e aparece un estrado elegante, ado
biado con moito se?or?o. Enriba dunha mesa de p?s
ferrados de bronce, hai unha bandexa de prata, enriba
da bandexa hai unha almofada de damasco, enriba da
almofada hai unha cadeli?a morta. A cadela morta
semellar? unha folerpa de neve. ? seu redor chora
unha fidalgona e d?as fidalgui?as novas. Todas Blas
fan o pranto i enxoitan as b?goas con pani?os de en
caixe. Todas van dicindo, unha a unha, as mesmas
parvadas que dixeron os labregos diante da vaca mor
ta, ditos tristes que fan rir, porque a morte dunha
cadela non ? para tanto.
E canelo a xente do gali?eiro se farte de rir a ca
ch?n, baixar? o pana moi amodi?o.
3
Vexamos, en primeiro lugar, nestes Bous actos de comuni
caci?n, os t?rminos que coinciden:
? O emisor' (un suposto autor de teatro).
? O c?digo (a l?ngua galega).
? O medio ou canle (un escenario).
Rexistremos xa a primeira discrepancia:
? No lance primeiro o asunto do mensaxe poderla resumir
se deste xeito: Unhos labregos, ?s que lles morr?u unha vaca,
choran a f?o e l?ianse con ditos mai?sculos.
? No segundo lance o asunto poder?a resumirse as?: Xente
do se?or?o, ? que lles morr?u unha cadeli?a, choran a f?o e
l?ianse con ditos mai?sculos.
Tanto nun mensaxe como noutro os asuntos ?distintos
semellan remitir a un mesmo tema: a perda de algo que nos
doi. Si se entende que os datos e os episodios dun asunto inv?n
taos e arr?nxaos un autor pra expresar axeitadamente un tema,
no primeiro cadro o asunto expresa A pra ?s e B pra outros, e
no segundo o mesmo asunto expresa B pra quenes denantes
entend?an A.
?