96
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
E establece a presencia de varias nacións distintas no seo do Estado español, que non da nación española (1889a, p.48):
Es un hecho, pues, que por el origen, por el territorio y el lenguaje, de igual manera que por su historia y la comunidad de sentimientos y deseos, estos pueblos del Noroeste forman una nación con caracteres propios, distinta de gran parte de las que constituyen el Estado español.
Estamos pois en presencia da tese central de tódolos nacionalismos non españolistas do primeiro tercio do século XX: España non é unha nación, senón un conxunto de nacións que conviven politicamente, de grado ou por forza, no mesmo Estado. Neste punto alomenos, Murguía supera o horizonte p ro p i a m e n t e rexionalista. Mais ¿por que é Galicia unha nación? Ou dito doutro modo: ¿como constrúe Murguía ese referente nacional afirmativo, que elementos o constitúen e como se articulan entre si eses elementos? Na cita anterior enumera algúns e esboza unha xerarquización. Parece claro que considera que o principal factor xenético é a orixe racial celtoaria que fai do galego un ?pueblo numeroso y superior por ser por entero céltico [...] por ser el más germanizado [...] y por no haberse contaminado con la sangre semita, que tanto domina en las comarcas? andaluzas e levantinas (1889a, p. 30).8 En efecto, os celtas ?a través de los siglos y de las grandes catástrofes históricas, conservaron su fisonomía y sus rasgos más característicos?, polo que?todo lo que nos es hoy privativo, de ellos viene como de fuente limpia y perennal? ata o punto de que incluso ?puede decirse, por lo tanto, que el actual sistema de nuestra población es el mismo que el de aquellos apartados tiempos? (1882a, pp. 3038). Pero celtas, suevos e demais supostos arios tamén habitaran outros lugares de Europa e España e non por iso tódolos seus descendentes forman agora unha soa nación, nin a Murguía se lle pasaba tal cousa polo maxín. Si pensaba que os netos dos celtas deran lugar a unha familia de nacións irmás (Irlanda, Gales, Escocia, Bretaña, Galicia, etc.) entre as que había estreitos lazos raciais e étnicos que conviría potenciar noutros eidos, pero non por iso deixaban de ser, na súa opinión, nacións diferentes. Nisto seguía a pensalo mesmo que na súa mocidade: as verdadeiras nacionalidades formáranse sempre pola comuñón dunha raza e un medio xeográfico concreto. Idea esta que consideraba particu