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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
de su raza, se ha sumergido, como quien dice, en los inexplorados abismos del pasado de Galicia. Como hijo de un país céltico, la poesía bárdica y sus fórmulas y procedimientos le son aceptas, usándolas con una noble predilección y también con laudable parsimonia. Los nombres de los lugares se tornan para él en nombres de héroes: la naturaleza que le rodea se anima bajo su inspiración, la tradición del país se encarna en sus versos y en ellos se reflejan con toda fidelidad los sentimientos de su pueblo. En una palabra: ya que el pasado es crudo y las leyendas ocultan el sentido misterioso que en ellas se encierra, el poeta suple todo y con una verdadera intención hace revivir los tiempos y los héroes. En aquella tierra que el dólmen levantó a cada paso su mole pesadísima, y Castro Nemenso recuerda a un tiempo la fortaleza y el santuario; y las olas del viejo atlántico azotan las playas desiertas, en las cuales gimen los vientos como en las vastas salas de Fingal...14.
Aquí está sintetizado todo o mundo poético de Pondal: o poeta como voceiro do pobo e da raza, que se asolaga nun pasado remoto, o celtismo, o emprego da toponimia, o que fai revivilos tempos e os heroes. A análise do celtismo pondaliano amplíaa no discurso ?Eduardo Pondal e a súa obra?15. Temos que ter en conta, como xa suxerimos que, en Los pre c u r s ore s, Murguía nos presenta un Pondal que aínda non deu o mellor de si. Interésanos, sobre todo, valoración que fai dos heroes pondalianos. Xa nos avisaba, no parágrafo anteriormente citado, do procedemento esencialmente pondaliano de convertelos nomes de lugares en nomes de heroes. Coma na épica heroica (e nisto estriba o proxecto antimoderno do mundo pondaliano), Pondal é o home inspirado polo don das linguas, e celebra o heroe e os seus actos. Sen embargo, Murguía humaniza a familia de heroes pondalianos, así cando nos di que en Gondar se personificou o noso poeta, ou que Toimil non é outro que o noso bardo ou (e isto é aínda máis significativo) que Maroñas é un substantivo de María, un amor do poeta. Os heroes de Pondal non só son comprendidos como habitantes dun escenario mitolóxico, que reviven coma se fosen arrincados dos vellos tempos, senón que Murguía busca neles unha relación coa biografía do poeta. Compréndeos ?como recordos dos vellos tempos en que dá a entender que viviron, ora como defensores dos ideales que abrigaba, exemplo para os homes e os tempos dos que hoxe vivimos?. Fixémonos, ademais do escepticismo histórico que amosa Murguía na frase, ?vellos tempos en que dá a entender que viviron?.