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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
hacia todo arte, toda ciencia, toda literatura. Aquí nació el sol de la civilización de los tiempos medios en España?. A pesar disto e dos ?deseos que hubo siempre de constituir en Galicia un reino aparte y los esfuerzos que se hicieron para conseguirlo?, a independencia política só agroma fuxidía nos reinados de Bermudo e García e na minoría de Alfonso Raimundez. Finalmente ?quiso la desgracia que este reino no lograse consolidarse y tener monarquía propia y continuada: no veríamos así suceder a los brillantes días de Gelmírez los amargos y estériles que vinieron durante los siglos XIII y XIV?. Esbózase aquí a orixe da contraposición Galicia versus poder político alleo. A orixinalidade do Murguía mozo radica en que esa contraposición se establece máis en función das tensións internas da sociedade galega que en base ás maldades e agresións do Outro , o que dá lugar a unha reconstrucción histórica dunha riqueza dialéctica e unha modernidade insólitas nas historiografías nacionalistas do século XIX, algo que desaparecerá nos escritos do Murguía rexionalista dos anos oitenta e noventa. En efecto, mentres lles atribúe ós señoríos eclesiásticos, especialmente ós monásticos, un efecto civilizador e un protagonismo beneficioso na introducción do foro, que segundo el supuxo a liberación persoal do labrego, culpa a nobreza laica, non só da explotación desapiadada das clases inferiores, senón tamén de que Galicia non acadase a independencia. Certo que lles apón parte desta responsabilidade ós ?monarcas castellanos que tenían como olvidada á Galicia [y] dejaban que en ella no se conociese la justicia, ni los tiranos que la agoviaban temiesen el castigo?. Pero esta falta por omisión é case insignificante comparada coas que por comisión amorea encol do lombo dos nobres galegos, pois ?si hay alguna verdad que se muestre inalterable y en el fondo de los sucesos se revele constantemente en nuestra historia, es la de que á los nobles gallegos nada debe Galicia, mas que sus antiguos males y su postración de siempre?. Ese ?cruel feudalismo?, ?azote? de Galicia, esa nobreza, coas súas loitas intestinas e os seus roubos á Igrexa, debilitou as forzas do país, impediu que ?aquí el sentimiento popular tomase el incremento que en otros pueblos menos azotados por la tiranía feudal? e, en consecuencia, fixo imposible que se consolidase ?un poder fuerte y poderoso?. As súas diatribas antifeudais rematan con esta tremenda condena: ?Crueles en la victoria, cobardes en la