Estudos e investigacións sobre María Mariño
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Moi importante e recorrente resulta neste diario a autorreferencialidade ou especularidade da escritura, que actúa con varias funcións (valor da palabra fundante, pulsión de autocoñecemento, etc.). Na súa clave pragmática, a modalización do diario vén dada polo dominio da linguaxe de canción maila apóstrofe lírica. Trátase dun dicir, ademais, moi enfatizado pola función patética, que se singulariza en determinados actos de fala (pregunta, prego, mandato), e que tamén amosa orixinais casos de desdobramento (diálogo interior) do suxeito. En definitiva, por esas notas de intensidade lírica e orixinalidade creadora (no mundo representado e a forma), unha obra capital e poucas veces igualada da nosa lírica contemporánea.
NOTAS
1 Ese dicir en canto diario advírtese tamén na propia modulación da palabra poética. A diferenza do seu poemario primeiro, caracterizado por unha palabra condensada e sometida a moldes rigorosos (poema breve, metro curto, rima), agora, neste caso, faise palabra en liberdade, de poema longo, levada por moi variadas melodías íntimas, movida por ritmos obsesivos, por dinamismos de cambiantes rexistros. Tal non quere dicir que fagamos nin que se deba facer unha lectura biographico modo do poemario, por máis que certos datos da autora (tempo de escritura, grave doenza, etc.) poidan proxectar correspondencias co suxeito creador e mailo suxeito poemático. Esas relacións caen fóra do campo (e pertinencia) do estéticoliterario. Citarei por María Mariño, Obra completa [OC], edición de Victoria Sanjurjo Fernández, Vigo, Xerais, 1994, indicando [PT] (Palabra no tempo), [VC] (Verba que comenza). A palabra poética da autora é, neste libro, aínda máis hermética que no seu poemario primeiro. A súa expresión configúrase segundo un moi tecido imaxinario simbólico, fundamentalmente base arquetípica, e que se organiza sobre a tensión entre os esquemas vertical/horizontal, isto é, simbolizadores do ascensional (celeste) e descensional (terrestre) que, elementalmente, amosan a oposición entre positividade vs. negatividade existencial. Proxectado ese cadro sobre as composicións, o conxunto repártese en catro grupos ou modalidades: a) poemas de radical negatividade, que manifestan a ?caída?, o desconcerto, a confusión, o acabamento; b) poemas poucos [3, 7, 9], por exemplo de enaltecedora vitalidade, de pulo liberador; c) poemas dialécticos, tensivos [2, 12, 17, 33], entre o pesadume, a privación e desfeita, dunha banda, e os signos de renovado alento por outra; d)poemas da eufemización ou da síntese unitaria dos contrarios, relacionados co simbolismo cíclico [28], a pulsión imaxinaria da interiorización, do ?rescate? conciliador cara ó pasado (a nai, o fogar, a infancia). Sería ben interesante analizar polo miúdo as relacións (contraposicións, mellor) entre este diario da nosa autora e o gran diario lírico da nosa modernidade poética, De catro a catro, de Manuel Antonio. O dela xa se sabe, dun suxeito aberto ó desamparo do límite, do final, asolagado nos signos da ultimidade; e logo, o do rianxeiro, dun suxeito que vive unha experiencia iniciática, transformadora, que experimenta un ?morrer/ renacer?, expresado todo iso no molde rigoroso dunha estrutura mítica e a súa secuencia de mitemas, e ó través dun moi artellado sistema de símbolos (o barco, a oposición terra/mar/illa, a lúa, as estrelas, o vento, etc.). Cfr. a análise que fixemos (LópezCasanova, 1990: 3135). Para as figuras pragmáticas, sigo o que establecín nos meus traballos (LópezCasanova, 1994; 2001).
2
6
3
4
7
5
65
Nº 368