BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre María Mariño
Núa de ti, núa de ti que son. Si algo de ti me levan non o sei, si me traen non teño para que darlle, si algo oio non entendo. Quero falar e non digo. ¡Ouh! Xa no me deixa nada o vento. Xa no me quenta o sol. Xa no me molla a chuvia. Son esquecida. No me atopa a terra peladiña en gromo, aquela que pareu o tempo. (OCVC, pp. 177178)
É claro que o eixe artellador deste dramático poema é esa imaxe simbólica do ?camiño?, un topos que a nosa poeta desautomatiza poderosamente para dar visualización ós signos identificadores do seu devir vital. Como ben expresan os vv. 12/24, ese suxeito da ultimidade séntese en radical estado de privación, de desposesión, de perda (?núa/ esquecida?), asolagado no desconcerto e o desacougo existencial (?si algo oio non entendo?), e, máis aínda, sen capacidade para a palabra, o seu dicir salvador (?Quero falar e non digo?), e mesmo dá constatación da súa ?caída? (?Derruboume (?)/ Non me ergo?) e do seu ?extravío? e inseguranza (?¿Dónde queda?/(?) non sei del?). A ese estado de prostración e privación opón contraste intensificador o que ?meu camiño aquil? a súa vida, o seu existir foi nun tempo. Para dar expresión a esa positividade do pasado (forza vital, plenitude), sobre a imaxe axial do ?camiño? converxen tres símbolos de signo ascensional ?sol enteiro/ auga de chuvia/ vento? que, en simbolizados coincidentes, aluden á presenza do quentor vital e o coñecemento, dos sinais purificadores, ó pulo vivificador e sublimador. Camiño vida, pois, aberta e orientada, realizándose creadoramente, chea de alento, allea ás duras mágoas que agora a esnaquizan. CODA Resumindo, xa de remate, as claves que tentamos analizar, cabería considerar e valorar o seguinte: Verba que comenza é un poemario de sorprendente intensidade e orixinalidade, que se configura a modo de dramático diario, coa protagonización dun suxeito da ultimidade. A forma do diario advírtese no propio deseño textual, poemasfragmento (sen título) que compoñen unha sarta de secuencialización subxectiva, e na que o eu se vai vertendo e encarnando na palabra. Ese diario, polo demais, hai que velo á luz da crise do suxeito, ou imaxe dun eu polimórfico, escindido, proxectado no seu labirinto interior, e da función autocreadora ou tento do eu por realizarse e salvarse nun proxecto estético.
Nº 368 64