Estudos e investigacións sobre Xosé María Álvarez Blázquez
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
NOTAS
Xosé María Álvarez Cáccamo, ?Presentación? de Canle segredo, Vigo, Galaxia, 2008, p. 9. 2 Op. cit., p. 9. 3 Reproducido por Clodio González Pérez en Xosé María Álvarez Blázquez 19151985, Noia, Toxosoutos, pp. 78 e ss. 4 En Escolma de poesía galega, IV, Vigo, Galaxia, 1955, pp. 286287. 5 Ademais da pegada do neotrobadorismo en varios dos seus poemas, don Xosé María contribuiu á recuperación e revitalización deste ismo de tradición propia coa súa Escolma de poesía galega, I (Galaxia, 1952) e co seu poemario Cancioeiro de Monfero (1953) que el mesmo calificou de ?sangrante facecia? na dedicatoria do exemplar que regalou a Darío Xohán Cabana (Vx. Darío X. Cabana, Xosé Mª Álvarez Blázquez. Vida e obra, Vigo, Xerais, 2008, p. 96). 6 Vx. Xosé Mª Álvarez Cáccamo, op. cit., p. 14. 7 En Escolma de poesía galega, IV, op. cit., p. 287. 8 Tense escrito, non sen razón, que don Xosé María ben podería pasar por un poeta da xeración de 1925, inmediata anterior á súa; liñas daquela xeración seguidas nidiamente polo poeta son o imaxinismo e o neotrobadorismo; tamén a poesía da terra e, dende logo, o intimismo. O canto familiar formulado dende a harmonía e a celebración e que atopa acubillo no fogar, na esposa e os fillos (ademais das vivencias da terra e da infancia) vincula ao noso poeta coa súa coetánea Xeración de 1936 da poesía española (Panero, Rosales, Vivanco). 9 En Alba publica ?verso e prosa? nove colaboracións. A penúltima delas, o poema ?Saudade?, colofón dunhas palabras do poeta ?Ante la casa de Rosalía? (nº 14, set.out., 1954). 10 Colaborou tamén don Xosé María (con artigos sobre todo e algún poema) en cabeceiras como Tude (1935), Papeles de Son Armadáns (1956), El Museo de Pontevedra (1942), Ínsula (1945), Vida Gallega (1954), El Compostelano (1920) e tamén nas da Galicia da emigración Galicia (1926) e Galicia Emigrante (1954), de Bos Aires, así como nas portuguesas Quatro Ventos e Céltica; nesta última aparece ?O poema sen voz? (nº 3, 1960) e ?Xohaniña? (nº 2, 1959). Foi porén en Faro de Vigo e La Noche onde deixou a parte máis importante do seu labor de prensa. 11 O texto de Salvador Lorenzana figura ao remate do vol. III (o de Emilio Álvarez Blázquez) e carece de paxinación. 1 12 Xavier R. Baixeras, ?Limiar? a: Xosé María Álvarez Blázquez, Poesía galega completa, Vigo, Xerais, 2007, p. 21. 13 Vx. ?Con Xosé María?, en: Xosé María Álvarez Blázquez, Poesía galega completa, op. cit., p. 361. O texto de Méndez Ferrín figura tamén na edición de 1987. 14 Op. cit., p. 90. 15 Benito Varela Jácome, Historia de la literatura gallega, Santiago, Porto y Cía., 1951, p. 402. 16 Op. cit., pp. 10 e 11. 17 O seu amigo Ramón González Alegre calificou ao noso poeta de ?maestro de la evocación? dotado dunha excepcional ?capacidad emotiva?. Vx. Ramón González Alegre, Poesía gallega contemporánea, Pontevedra, Col. Huguín, 1954, p. 197. 18 Vx. Escolma de poesía galega, IV, op. cit., p. 287. 19 Op. cit., p. 10. 20 En 1987 e 2007 en Ed. Xerais; a primeira, ao coidado de Xosé Mª Álvarez Cáccamo; a segunda, de Xavier R. Baixeras. A terceira (Galaxia, 2008), do primeiro dos citados. Non contamos aquí a orixinal e primeira de 1976. 21 A visión campesiña, aldeá, tan típica de Amado Carballo e da retórica do hilozoísmo, deixa aínda pegadas puntuais nos poemas ?O carro dos nenos? ou ?A cometa? e aínda claramente en ?Dona?. Porén, a tendencia á imaxe decrece nidiamente neste libro. 22 Hai neste poemario unha constante utilización do léxico da terra como vehículo de diferentes e numerosas imaxes, aínda as amorosas (así, ?eira de pan?, ?lareira?, ?poxo fundo?, ?penedía?, ?albre senlleiro?, vehículos metafóricos do eu lírico no poema ?Canle segredo?). A terra, referida directa e escuetamente, resulta fonte de dor, angustia, saudade; semella abranguer o país. Máis espazo ocupa a lembranza da vivencia da terra natal delimitada polos topónimos Baión, Sovilas, Lantaño ou Lobomorto, espazos que xorden como lembranza feliz do perdido paraíso da nenez, reiterado motivo poético de Canle segredo. 23 Intres de ben perceptible narratividade evocativa atopámolos case sempre en poemas de lembranza da infancia, da idealizada e benquerida infancia do poeta, evocada en ?Descoberta da terra?, ?O mundo? ou ?Baión?. Tamén a dor da infancia, a indefensión da nenez está no cerne da veta da poesía de protesta que é un alegato contra unha sociedade convencional, clasista, moralmente degradada (Vx. ao respecto ?Meu moneco? ou ?Ese neno da rua?).
33
Nº 369