BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre Xosé María Álvarez Blázquez
da terra? (en ?Saudade?) e a lembranza rescata do naufraxio do tempo: días, lugares, soños, presenzas felices. Engadamos, por fin, que a imaxinación visionaria é un trazo de incipiente comparecencia nesta poesía. Malia todo engrandece espiritualmente ao ti destinatario do canto cando o contempla capaz de ?tornar a noite claro día? ( en ?Maternidade?) ou nas imaxes de estrutura apositiva que celebran a muller como ?Ergueito lume, río de fervenzas? (en ?Cruz de dous?). Visionarismo que recobre ?Pesadelo?, poema gradualizado con precisión nun proceso evolutivo que vai da tebra á luz, da noite á alborada, do soño á vixilia. A sección de poemas ?inéditos e dispersos?25 do noso poeta certifica a presenza dunha nova veta levada polo heterónimo Pepe do Rollo, poeta epigramático de condición satíricofestiva que fai ?versos de rueiro ou calella?, que mudou o seu ?pálpito horacián? en voz de ?cítrica retranca?26, de todo o cal son testemuño as dezaseis pezas (varias delas incorporadas a Sal e pementa, 1968) e outras escritas nos anos setenta. A restante produción recolle poemas ocasionais de homenaxe e amizade, algúns madrigais amatorios e algunha dura invectiva de alcance individual ou social. Son evidentes as pegadas neotrobadoristas e neopopularistas e a pluralidade de asuntos (amor, gastronomía, caciquismo, poesía, xacobeos, paisaxe, didácticos, infancia, etc.). Todo evidencia a versatilidade de don Xosé María, a súa facilidade versificatoria e a pluralidade de rexistros intencionais da súa voz de poeta serio ou burlesco, profundo ou levián, acougado ou exaltado, vital ou libresco. Parece mentira que en tempo tan breve a poesía de don Xosé María dera un xiro tan notable, un cambio tan ostensible; cambio que o poeta non desenvolveu. As luces e sombras deste diverso pero transcendente cosmos poético testemuñan unha madurez de pensamento realmente extraordinaria neste poemario de monólogos líricos, apóstrofes amorosos e diálogos interiores (coa infancia e coa terra reiteradamente) entre o aguilloar da saudade, o rebulir das lembranzas, o silenciar dos afectos do amor e da vida en común. Érguese Canle segredo como un libro, ata hoxe mesmo, superador do paso do tempo, afirmado na modernidade, perdurable na súa transcendente motivación e escrito con arte e con sinxeleza. Hai nel, ao noso ver, máis de media ducia de poemas que, ademais de acreditar a un poeta, e acaso por iso mesmo, viven na nosa memoria lectora. A eses poemas quero sumar outro, xa fóra do libro, de publicación póstuma, ?Solpor? (en Faro de Vigo, 1985), que é, para min, un dos máis escolleitos ?na contemplación e constatación do paso do tempo e da vida? de toda a poesía galega, na que Canle segredo deberá ter sempre un lugar de privilexio. Brión, abril, 2008.
Nº 369
32