BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre Xosé María Álvarez Blázquez
día na investigación que se facía fóra de Galicia naquela altura, como se pode ver na bibliografía utilizada (Balil, 1960), xa que son pioneiros en recoñecer a importancia do conxunto para o coñecemento da escultura romana provincial de carácter popular. Constatan a presenza de clunienses en Vigo (García Merino, 1973) e cren na súa influencia sobre dos artistas indíxenas no que se refire á plástica funeraria, o que hoxe en día non parece viable. Por último, hai que destacar o estudo global que, xunto con Bouza Brey e Massó Bolíbar, realiza sobre as aras do santuario galaicoromano do Facho, en Donón, Ío, Cangas, xa que non só estudan unha vez máis o contexto, senón que tamén analizan os aspectos folclóricos xunto á epigrafía, cunhas lecturas que hoxe, cos novos achados tras as escavacións levadas a cabo nos últimos anos, non son axeitadas no que se refire ás dedicacións a Baco mais si no resto das lecturas (Bouza Brey, Álvarez Blázquez e Massó Bolíbar, 1971). Temos que ter en conta a época na que escriben e o material que tiñan á man, mais o fundamental é o recoñecemento da existencia dun santuario galaico romano, até entón unha novidade na Galicia antiga. Anos despois desta publicación Isidoro Millán publica o conxunto das aras do Museo Quiñones de León e mais as do Museo Provincial de Pontevedra, chegando a unhas conclusións que hoxe en día están superadas pero que tiveron a súa importancia naquel momento (Millán González Pardo, 1978). Nos últimos anos realizáronse escavacións no monte do Facho, que tiveron como principais resultados o recoñecemento dun asentamento castrexo e a utilización posterior, nunha área diferente, como santuario galaicoromano, xa en tempos serodios séculos IIIV (Schattner, Suárez Otero e Koch, 2006). Nunha recente exposición no Museo Quiñones de León púidose ollar toda a historia deste xacemento e os principais protagonistas da súa descuberta e divulgación (VV.AA., 2005). Completan este traballo a ara dedicada a Mercurio procedente de Panxón, tres ladrillos con signos zodiacais que destacan polo novidoso e unha pía hexagonal localizados en Oliveira (Teis). Por outra banda, como home inquedo que era, sempre andou á procura de documentos e notas que puideran reflectir a nosa historia. E así recuperou as notas manuscritas do século XIX sobre os achados de Panxón, nas que se falaba da descuberta do mosaico con temática mariña, que formou parte da Colección BlancoCicerón, das moedas atopadas e doutros restos romanos. Como recapitulación final a estas consideracións sobre o papel de Xosé M.ª Álvarez Blázquez na arqueoloxía galega hai que insistir en que foi un herdeiro do Seminario de Estudos Galegos, que continuou o labor dos predecesores utilizando a mesma metodoloxía pero, como home do seu tempo, aplicando as novas liñas de traballo que se estaban a producir. Aberto a todo tipo de colaboracións, procurou atraer a xente moza ao campo da investigación, poñendo á súa disposición o que el tiña sen ningún afán de protagonismo.
Nº 369 142