MANUEL MURGUÍA
115
moi difícil pola forza dos competidores e polas condicións xerais do país, nomeadamente as do sistema político. E de feito resultou politicamente inoperante. En cambio, tivo unha gran virtude a medio e longo prazo: fornecer uns sólidos alicerces ideolóxicos que garantisen o desenvolvemento ulterior do galeguismo político, cando as condicións se tornasen favorables. Velaí a grandeza do labor ideolóxico de Manuel Murguía.
NOTAS
Este artigo é unha reproducción a penas modificada das partes que dedico á obra de Murguía na miña obra D e provincia a nación. O galeguismo político (18401950), Vigo, Ed. Xerais (en prensa). 2 Sobre a vida, obra e actividades de Murguía vid., á parte dos demais artigos deste número, J.G. ACUÑA (1933), J.G. BERAMENDI (1998), F. BOUZA BREY (1933), R. CARBALLO CALERO (1975, 1977), A.R. CASTELAO (1945), C. DAVIES (1981), J.A. DURÁN (1974), F. FERNÁNDEZ DEL RIEGO (1955), A. FRAGUAS (1979), Mª C. GARCÍA PEREIRO (1978), A. LÓPEZ MORAIS (1965), R. MAIZ (1984), A. MATO (1981), V. RISCO (1934), J.L. VARELA (1953, 1958) e B. VARELA JÁCOME (1948, 1951) 3 Na reedición de 1901, Murguía engadirá unhas palabras moi ilustrativas da evolución do seu pensamento: ?la Junta del Reino, cuya institución eminentemente provincial, mejor dicho, nacional, era de verdadera índole popular...? Hoxe sabemos que a Xunta do Reino, lonxe de ser de índole nacionalpopular (algo por outra parte imposible no Antigo Réxime), era asemade instrumento de expresión da fidalguía e órgano de transmisión e execución das ordes do Rei no territorio de Galicia, nomeadamente en cuestións fiscais e militares. 4 Pecado de mocidade que eliminará sistematicamente da segunda edición (1901) do primeiro tomo da súa Historia de Galicia substituindo ?dialecto? por ?idioma?. 5 Este é un dos textos nos que o Murguía ideólogo pon un pano nos ollos do Murguía historiador para ignorar feitos observados persoalmente pero contradictorios co discurso que lle interesa nese momento, pois o federalismo foi en Galicia tan vizoso e ?levantisco? (recordémolo levantamento de Ferrol) coma en calquera outro lugar. 6 R. MAIZ (1984, pp. 244247) concede grande importancia á influencia de Mancini (1851) sobre Murguía neste aspecto. Sen negar que tal influencia exista, xunto con moitas outras, creo que este autor esaxera o seu alcance e, sobre todo, as súas consecuencias sobre a natureza do concepto murguiano de nación, por baseala súa análise, neste punto, exclusivamente nos textos do Murguía maduro e non ter debidamente en conta as ideas e influencias previas do Murguía xove. 7 Vid. 1889a, p.10. E na súa ?Carta al Presidente del Centro Gallego de La Habana (La Patria Gallega, nº 3, 30IV1891, p.5) di: ?Galicia es una nación que en otros tiempos fue un Estado y que después gozó por largo tiempo de su autonomía, restringida, es cierto, pero que le permitió conservar nuestra vida nacional, muerta en el presente siglo a manos de una absurda y abominable centralización?. 8 Máis adiante, no mesmo texto (pp. 3949), insiste en que o galego se compón do celta e do suevo, manifesta o seu menosprezo polos ?ínfimos? árabes e polo compoñente semita do Surde España, relaciona directamente a especificidade literaria e cultural galega co sangue celtosuevo e reitera a pureza racial dos actuais galegos. 9 ?E posto que dades, com'é xusto, tanta importancia ô feito d'a raza e d'o medio ambiente, confesade que si o home vive n'a terra que lle compre, s'a raza ariana qu'aquí fixo asento segueu no país, o home d'estas terras é por enteiro europeo? (1891c). 10 ?N'ó de fixo, qu'o gran poeta lusitano tivese lîdo as páxinas d'o noso trovador, sinon outra cousa superiore: a voz d'a sangre e o rincón ond'un foi nado. Obedecendo Camoens e Rodrigues de Padrón ôs sentimentos innatos n'o seu povo e n'a yalma que Dios lles dera, non puderon escapar ? â fatalidade d'a espresión? (1891c). 11 Por máis que Ramón MAIZ (1984, p. 264) se empeñe en negar isto que para min é unha evidencia que se desprende directamente da comparación completa do Discurso Preliminar e as Consideraciones Generales de 1865 cos escritos murguianos de 18821892. 12 ¡Qué diría o Pai Sarmiento desta interpretación que curiosamente convirte ós fidalgos en ?genuinos representantes? da nación pero se omite que eran os maiores beneficiarios do traballo dos campesiños! 1