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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
durante siglos?. E por iso todos continúan con acrecida insistencia as denuncias dos provincialistas pola carencia das comunicacións, especialmente os ferrocarrís, necesarias para impulsar unha economía moderna. Pero, á hora de identificalas causas deses males, aparecen significativas diferencias de criterio. Mentres un Curros reparte responsabilidades entre o Estado centralista, os seus impostos e os seus caciques, por un lado, e os exactores galegos do excedente agrario (fidalgos, rendistas novos, cregos) polo outro, Murguía, en consonancia coa súa revisión xa exposta da historia de Galicia, silencia canto pode o papel dos protagonistas galegos do atraso para expoñelo en abstracto, sen sinalar máis responsables propiamente galegos que os caciques, que en realidade son para el case axentes foráneos na súa condición de sipaios do Estado español. E así, relaciona a atonía do único movemento rexenerador que concibe ?o rexionalismo? co ?predominio grande, dominador, absoluto de los intereses políticos del momento sobre los del país. Permite y sostiene tan fatal predominio la falta de una ciudad más populosa que las que hoy contamos, la falta de grandes centros fabriles y los intereses que estos engendran?, razón pola que a xuventude se orienta á burocracia e se ?aparta de aquellos caminos seguros aunque largos del trabajo diario y personal, fuente de la verdadera prosperidad de los pueblos y los individuos? (1891b, p. 3). Pero, aínda recoñecendo así a negativa influencia do subdesenvolvemento, coidan que a causa última deste e de tódolos demais males de Galicia é de índole esencialmente política e radica na ?centralización: esa nova praga que veu á sustituir n'o mundo moderno, co nome de libertade, â libertade mesma?. Para estes liberais do galeguismo finisecular o verdadeiro inimigo a combater era paradoxalmente ese fillo espurio da liberdade, ese producto maior do liberalismo español: o Estado centralista e caciquil. Del veñen as grandes miserias sociais de Galicia, porque, Murguía (1892a) dixit, ?con una mano se le dieron [ó labrego] los derechos que con la otra se hacen ilusorios, porque con una ley se libertó la tierra de las cargas que la aniquilaban y con cien otras se le aumentaron; porque por un lado se le dió la libertad, y por otro se le impuso la mayor de las tiranías; porque se le libró de sus antiguos señores, piadosos para él [?!], y se le dejó a merced del cacique, ese nuevo señor feudal sin entrañas?. E dese