144 BOLET?N DE LA REAL ACADEMIA GALLEGA
tampas que compo?en o ?lbum poderemos comprobar, en efec
to, que, am?is de falar de seu elocuent?simamente cada unha
delas aillada das dem?is, todas elan p?dense considerar como
outros tantos cap?tulos ben artellados dun tratado de teor?a
socioecon?mica. E do mesmo xeito que na infraestructura da
obra literaria de Castelao ?na novela Os dous de sempre, palo
por caso? est? o dibuxo ?como dixemos noutro lecer?, eiqu?
poder?amos decir que na infraestructura do ?lbum de dibuxos
est? a composici?n literaria, entendendo a literatura no senso
m?is elevado e nobre da palabra. Abondar?a, pra comprendelo
as?, coa ordeaci?n das estampas seguindo secuencias l?xicas en
cami?adas ? composici?n dun argumento, exercicio pro que non
ternos vagar neste intre.
Pois ben; consecuente co ideario est?tico e coa filosof?a de
Castelao, de certo que non hai optimismo nestas estampas, por
que, como xa dixera, "nos humoristas galegos enraizados na
Terra nono pode haber namentras escoiten os seus laios de d?or".
Mais no pr?logo que escrib?u pra o ?lbum no ano de 1931, que
foi o da s?a publicaci?n, sigue entendendo "que o pesimismo
pode resultar liberador cando esperta carraxes e cobizas dunha
vida m?is limpa."
E, pra remate, a l?nea nestes dibuxos denunciadores v?mola
alporizada por momentos, quebrarse ?s veces coa conseguinte
perda de continuidade en procura da claroescuro, e outras faise
zigzagueante e r?pida, como l?stregos fulminadores. Unha l?
nea, en suma, axeitada ? meirande parte da tem?tica de
nunciadora.
Fase intermedia
Castelao mantivo a s?a colaboraci?n gr?fica en diferentes
xorn?is do pa?s ao longo dos anos vinte, e parte dos trinta, es
pecialmente en "Galicia", "El Noroeste", "Faro de Vigo" e "El
Pueblo Gallego", baixo o rubro xeneral de Cousas da vida, que
acadaron unha enorme popularidade no pa?s. Son dibuxos, o?11
landas ao p?, que non firen coma si foran coitelos, empregarld?
unha espresi?n s?a. Con eles fai reflesi?ns humor?sticas eno01
dunha tem?tica variada, onde falan petrucios, mulleres, nenos,
e mesmo tam?n anim?is persofinicando neles sentimentos
hum?ns.