i
MESTRE DA CONCENCIA GALEGA
107
1
A eliminaci?n do galego como l?ngua escrita e o menospre
cio social aos galegofalantes deron lugar a unha brutal discri
minaci?n segundo a cual talar galego era sinal de atraso, de
incultura, de inferioridade, e falar castel?n era sinal de cultura,
de boa crianza, de superioridade. Esta discriminaci?n quebr?u
i a unidade cultural de Galicia, dando lugar ? existencia de d?as
i
1 k Galicias, unha Galicia galega e unha Galicia castellanizada, coa
total hexemon?a da segunda sobre a primeira. Esta foi a pri
meira grave fractura interna da unidade galega ?a s?a unida
? de espiritoal de pobo con personalidade propia?, fractura que
.,
hab?a de ter tremendas consecuencias deprimentes na nosa psi
t1 colox?a colectiva.
1
Si a primeira fractura grave produc?use na nosa unidade
1
como pobo, a segunda produc?use na nosa unidade como pa?s
ao dividir a Galicia en catro provincias independentes entre s?
?
1 e cada unha delas direitamente aveneellada a Madrid. Coa nosa
.1
..
cultura abafada durante s?culos e co noso pa?s fragmentado en
1 parcelas, aos galegos non nos quedaba m?is sentimento de uni
dade que a emoci?n do noso folklore e a emoci?n da nosa paisaxe.
1
j Frente a esta depauperaci?n espiritoal, que s?culos de ad
versidade Moran producindo, do seo da nosa comunidade foron
xurdindo voces inconformistas. Xurdiron, claro, entre as xentes
de cultura superior, as ?nicas que nesas circunstancias pod?an
comprender o alcance do dano e reaccionar contra as s?as con
secuencias. As?, por exemplo, no XVIII o P. Sarmiento, o Cura de
?: Fruline e alg?ns dos nosos ilustrados, e no XIX Faraldo, Vicetto,
Murgu?a, Bra?as, Rosal?a, Pondal e Curros, entre outros. Mas
foi no noso s?culo, coa creaci?n das "Irmandades da Fala", can
1' do a minor?a culta fiel ao pa?s cobr?u conciencia plena de que
1 a l?ngua e a cultura eran o n?cleo fundamental da nosa per
sonalidade de pobo. Foron os homes das "Irmandades" os que
comprenderon que os estragos depauperadores producidos na
nosa conciencia colectiva por s?culos de centralismo, de absolu
tismo e de castellanismo unilateral, somentes pod?an ser supe
rados mediante a revitalizaci?n da nosa personalidade xenu?na,
mediante a recuperaci?n e a afirmaci?n da nosa capacidade de
creaci?n cultural.
Os homes das "Irmandades" proseguiron a tradici?n dos no
sos ilustrados e dos nosos rom?nticos no tocante ? reivindica
ci?n do noso pasado hist?rico e ao estudo da nosa realidade
? mester po?erse d