BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre Xosé María Álvarez Blázquez
Carballo Calero, Ricardo (1975 [1963]): Historia da literatura galega contemporánea. Vigo: Galaxia. Casanova, Pascale (2001): La República Mundial de las Letras. Barcelona: Anagrama. Fernández del Riego, Francisco (1971 [1951]): Historia da literatura galega. Vigo: Galaxia. Figueroa, Antón (1988): Diglosia e texto. Vigo: Xerais. Forcadela, Manuel (2006): Diálogos na néboa: Álvaro Cunqueiro e Ramón Piñeiro na xénese da literatura galega de posguerra. Santiago de Compostela: Centro de Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades. González Millán, Xoán (1994a): Literatura e sociedade en Galicia (19751990). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. GonzálezMillán, Xoán (1994b): ?Do nacionalismo literario a unha literatura nacional. Hipóteses de traballo para un estudio institucional da literatura galega?, Anuario de estudos literarios galegos 6781. González Millán, Xoán (1996): A Narrativa Galega Actual (19751984). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Greimas, Algirdas Julien (1982): Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos. Greimas, Algirdas Julien (1983): La Semiótica del texto: ejercicios prácticos: análisis de un cuento de Maupassant. Barcelona: Paidós Ibérica. Jameson, Fredric (1989): Documentos de cultura, documentos de barbarie: la narrativa como acto socialmente simbólico. Madrid: Visor. Rodríguez, Francisco (1990): Literatura galega contemporánea (problemas de método e interpretación). Vilaboa: Edicións do Cumio. Tarrío Varela, Anxo (1994): Literatura galega. Aportacións a unha historia crítica. Vigo: Xerais. Todorov, Tzvetan (1984): Mikhail Bakhtin: the dialogical principle. Minneapolis / London: University of Minnesota Press. Vilavedra, Dolores (1993): ?Polifonía e variabilidade diacrónica dos emisores inmanentes na novela galega?, Anuario de Estudos Literarios Galegos 131154. Vilavedra, Dolores ( 1999): Historia da literatura galega. Vigo: Galaxia. Villanueva, Darío (1990): El polen de ideas: teoría, crítica, historia y literatura comparada. Barcelona: PPU, D.L.
NOTAS
1 A dialoxía bajtiniana vai máis alá da intertextualidade proposta pola semiótica na que o autor soamente é un anel da cadea da comunicación e o seu texto un proceso de interseccións nas que ler outros textos. Todorov dedica toda unha sección do seu libro libro Mikhail Bakhtin: The Dialogical Principle, de 1984, ao concepto de dialoxía. Para Todorov, o concepto de dialoxía é tan ambiguo que el prefire o de ?intertextualidade? de Julia Kristeva e limítase a usar ?dialoxía? para certos tipos de intertextualidade. Certamente, na teoría do acto comunicativo que propón Bakhtin, a dialoxía é demasiado xeral; tanto que en última instancia non hai voces que non se remitan a outras. Así que calquera texto dialoga de certo xeito con calquera outro texto. A limitación que se impón é, neste sentido, evidente: textos ficcionais da tradición narrativa galega. Véxase ao respecto a magnífica obra de Burke ([1992] 1998). 3 Empregamos aquí o termo de comparatismo de xeito non canónico, ao estarmos a comparar textos provenientes da mesma tradición e non, como sería obrigado, tomados de diferentes linguas ou tradicións nacionais ou ben de xéneros diversos. O que aquí denominamos Crítica da Ideoloxía, partindo de Greimas e de Jameson, pretende establecer os ?ideoloxemas? existentes nos textos en tanto que solucións imaxinarias a conflitos reais. Estas solucións imaxinarias ou ?ideoloxemas? serían propostas, polo tanto, como textos de consenso, en tanto que a sociedade que as recibe as asume como ?mundos posibles?. Fronte ao ?ideoloxema?, solución imaxinaria a un conflito real, aparecería a ?castración? ou imposibilidade de encontrar unha solución simbólica a un conflito imaxinario. Mentres o concepto de ?ideoloxema? está tomado de Jameson, o concepto de ?castración? provén da obra de Lacan.
4
2
Nº 369
124