MANUEL MURGUÍA
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Respecto do primeiro, Murguía é moi claro, aínda que por razóns de oportunidade prefire manifestarse por boca allea (1889a, p. 45): ?la opinión general entre los escritores lusitanos es que, fuera de los Algarbes, las demás provincias portuguesas constituyen una entidad nacional que sólo estará completa cuando se les una Galicia formando 'una n a c i ó n é t n i c a m e n t e h o m o g é n e a desde Finisterre á Mondego', como afirma el mismo Oliveira Martins?. E no discurso de Tui (1891c) establece a identidade nacional pola vía da lingua: ?Vede, pol'o mesmo, meus señores, si podemos decir con verdade, que nunca, nunca, nunca, pagaremos ôs nosos hirmans de Portugal o que nos haxan conservado este e outros recordos, e sobre todo qu'haxan feito d'o noso galego, un idioma nacional?. Respecto do segundo, reforza a reivindicación rexionalista amagando coa posibilidade da reintegración (1889a, p. 7): ?El peligro que por esto corre el Estado español, de que se ahonden las diferencias que nos separan, y conviertan en marcada hostilidad las relaciones que al presente unen á las diversas nacionalidades de que se compone, es tanto más serio, cuanto que Galicia se halla constantemente solicitada por Portugal, y que puede en un momento dado venir en su auxilio y tomarla para sí, sin que nos duela ni mucho menos?. Non obstante, nesta valoración hai certas sombras, que son consecuencia directa da hipervaloración teórica da raza. En realidade, o verdadeiro referente de reintegración para Murguía non é todo Portugal senón soamente o Portugal galaico, co que a operatividade propiamente política deste concepto fica moi diminuída, reducida só a instrumento co que facer forza en favor dunha descentralización do Estado español. E así, falando dos contrastes que observa entre os habitantes do Norte e do Sur de Portugal, di (1889a, p. 45): ?¿Y será todavía necesario advertir que esas diferencias, más o menos acusadas, indican conflicto entre dos pueblos de sangre y origen distintos, superior y ariano el uno, semita é inferior el otro??. Por último, en Murguía están xa ben diferenciados os tres tipos de referentes analóxicos que se manterán no galeguismo ata 1936: a) As nacións célticas (Bretaña, Gales, Escocia, Irlanda), irmás de sangue, de espírito e en parte de cultura, coas que aínda hoxe non faltan os paralelismos máis diversos. Por exemplo, coida que a similitude entre os réximes de propiedade da terra de Galicia, Bretaña e Gales se debe á común orixe céltica