$olettn de la Academia 6allega 187
topamos nas vellas fontes literarias pasaxes como aquil dos libros
sagros en que o rei de Babilonia demandou adivi?os nunha encru
cillada ?misturando as flechas, preguntando 8s ?dolos e consultando
as entranas das v?timas (1). Nas Gallas topouse C?sar con ofren
das 8s deuses de sacrificios hum?ns cando titian os ind?xenas graves
doenzas (2) e na mesma Roma tiveron que pasar seiscentos cin
coenta e sete anos dende a sua fundaci?n pro. que un senadocon
sulto prohibise, por vez primeira, o sacrificio de un home en
honra dos deuses (3). Ista xeneralidade en feitos tan cruentos
non pode estranar si consideramos que a morte do nemigo, minor
que pr?ctica, era un rito e ?cando se thua consagrado Os (lenses a
vida e os bens do nemigo, o ado polo que, no intre do combate,
se mataba iste nemigo, on aquil polo que, dempois da vict?rea,
se destru?an os seus bens, eran verdadeiros sacrificios e, por se
cuenza, actos esenzalmentes relixiosos ? (4) .
A pia de Moug?s ten ainda na Pen?n.sua outros paralelos. En
primeiras conven non esquencer que ? c?lebre Pedra Formosa da
citania de Briteiros conservada no Museu Arqueol?xico da bene
m?rita ?Sociedade Martins Sarmento? de Guimar?es, foille asiliada
por investigadores de tanta solvenza no mundo cent?fico coma
Virchow, Guimet, Cartailhac e o propio Sarmento a condiz?n de
ara de sacrificios, ben humanos, ben de animaes, hip?tese ? que
pareceu incrinarse dempois de documentad?simo e miudisimo es
, tudo de tan preciado moimento o noso distinto amigo o arque?logo
Mario Cardozo (5). 0 probrema parez pr?isimo a se resolver por
feliz recente descoberta que fai . matinar si a Pedra ?simplement
amostra inquedanza rosmando polo baixo. 0 mesmo se pensa nas As
turias de Oviedo. No ano de 1928 ouv?mosll?e decir a unha vecifia da pa
rroquia de Sobradelo, no concello de Vi:agarc?a de Arousa, que unha
gali?a que pasaba cantando a maneira de un galo era unha meiga, con
tinuando pois no animal 6 ser personificado o rol adivi?atorio que as mci
gas Iles anda atribuido.
(1) Ezequiel, XXI, 21.
(2) C?saa : De bello gallico, VI, XVI. =Purim: : Nat. Dist., libro
XXX, cap. III,
(3) Baixo o consulado de Cornelio L?ntulo e Publio Licinio Craso,
(PLINio : Not. Hist., lib. XXX, III).
(4) PAUI. CouissxN: La nudit? guerriere des Gaulois, extralt des
??Annales de la Facult? des Lettres d'Aix?, p?g. 22, 1929.
(5) . CAnnozo: A Pedra Formosa. Guimar?es, 1929.
?. .