BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre Xaquín Lorenzo Fernández
los reis), aínda que X. Lorenzo di que tamén pode ser triangular ou redondo pero o máis frecuente é o cadrado (CPLB 258, 610). 7.2.3 Os amores e as pelexas As pelexas eran antes moi frecuentes nas festas entre mozos de parroquias diferentes, moitas veces como forma de afirmala propiedade das mozas da parroquia, e a isto alude a c. 1384 (Miña Virxe do Xurés, / eu iste ano alá non vou / polo mor dos alborotos, / malia quénos armou (CPLB 243, 450). Entre mozos existe unha forma de desafío que é o varapau: quen desafía fai cun pau un risco no chan para que o contrincante o pise e comezala loita (CPLB 267, 699). Nunha nota á c. 2092 (San Antonio / daime un home / anque me mate / anque me esfole) explica que nestas angueiras afectivas as mozas implican os santos, poñéndolles flores, luces e outros agasallos pero tamén meténdoos na auga, poñéndoos contra a parede ou apagándollelas candeas (CPLB 266, 694)38. 7.2.4 O ideal estético do mundo rural Ideal estético: delgadiñas da cintura e alegres de corazón, coma na c. 354. Pero a gordura é sinal de riqueza, coma na c. 351 (As mociñas de Corbelle / son pequenas e redondas; que vivan as de Facós / que son gordiñas e longas). Pola mesma razón que no mundo urbano, traballando todos á sombra, tendemos a tela pel pálida e os que se poden permitir horas e días frecuentes de lecer tumbados na praia ou facendo deporte, e así estar moreno e índicio de boa vida, no mundo rural, en cambio, traballando todos ó ventimperio, tenden a tela pel morena e estar branco é indicio de estar exento da dura vida no sector primario e estímase tela pel branquiña, porque estar moreno é indicio de traballo proletario e mal pago no sector primario39. Unha das notas máis longas e eruditas motívaa a cuestión do desprestixio da color morena (hoxe, en cambio, tan cobizada) que se ve en cantigas coma a 608 (Chabacana de Forcadas, / anque te laves e laves / eres negra de nación / e pouquerrechiño vales) ou as que empezan Chamáchesme moreniña (cs. 613617); a nota ábrese cunha expresiva cita bíblica, que demostra o vello que é o prexuízo, e vai seguindo por Juan de Chen, Lope de Vega ata percorrelo cancioneiro galego, o portugués e mailo castelán (CPLB 218219, 199); pero tanta abundancia de morenos por forza tiña que dar apoloxías: e así a c. 1414, gabanciosa para as morenas (Moreniña ten que ser / a terra prós caravés / i a muller que eu hei querer / moreniña e con desdén) (CPLB 2445, 462) e mais na c. 1939 (Pensas que por ser morena / xa me non quere ninguén; /moreno é o chiculate / e chúpanlle os dedos ben). Outra nota estética aparece na afirmación de que as boas mozas adóitase comparalas cos piñeiros e coas cerdeiras e dío comentando a c. 1478 (Niste lugar de Requeixo / no medio quero decer, / hai un piñeiriño verde / que alumea sen arder) (247, 482). As mozas usan o tormentelo ou trementelo para poñeren fermoso o cabelo como di a c.1951 (?Pigureira das ovellas, / con qué peinalo cabelo? /?Cunhas erbiñas do monte / que lle chaman tormentelo (CPLB 262, 645).
Nº 365 108