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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
influencia nociva das teorías socialistas e anarquistas, non podía ter nunca a gravidade coa que se manifestaba noutras partes, non só por ese atraso e pola abundancia de pequenos propietarios, senón tamén polas ?condiciones propias del genio peculiar y exclusivo? dos galegos, e concretamente polo seu sentido ?práctico y analítico? e polo seu ?sentimiento innato de la propiedad?, que os vacinaban contra utopías e excesos reivindicativos. Non obstante, e por se acaso, rexeita como bo liberal clásico calquera intervención dos poderes públicos que persiga protexer burocraticamente os obreiros e anima a estes a progresar por si mesmos mediante a libre asociación sindical, a creación de mutuas e, sobre todo, a extensión dun tecido de cooperativas de producción e consumo. En calquera caso, case todos opinaban que o gran problema socioeconómico de Galicia, por non dicilo único, estaba no sector primario. Murguía (1892a) expresa ben esta actitude común a tódalas tendencias do rexionalismo e mesmo do nacionalismo posterior: ?Pensad que de dos millones de habitantes que cuenta Galicia, millón y medio es de campesinos y marineros, pisados por los caciques, explotados por todo género de publicanos, comidos por la usura [...] Almas compasivas á quienes el malestar del obrero asombra y entristece, volved los ojos hacia esa gran parte de la familia gallega que sufre y calla, paga y se resigna?. Esta centralidade da cuestión agraria obrígao a considerar outra volta a relación entre o réxime de propiedade e a situación da sociedade rural, e faino nunha voluminosa monografía sobre o foro (1882a). Principia con afirmacións de talante nidiamente progresista e antiforal. E así, dinos que co seu estudio quere contribuír ?a la obra de la emancipación de nuestras clases trabajadoras? e que ?el foro tiene que llegar a su última y forzosa evolución devolviendo al forero lo que la desgracia quiso que perdiera en amarguísimos días? (p.14). Máis adiante coida inevitable e xusta a redención dos foros ?que había de reunir en mano del útil, la plena propiedad del predio que llevaba? e lamenta que a desamortización non abolise os foros de orixe eclesiástica co que ?a cuestión foral quedaría entonces resuelta de plano y como quien dice decretada la felicidad de nuestro pueblo?. Sen embargo, cando chega o momento de propor medidas concretas, xa que as xeracións precedentes non tiveran a amabilidade