Estudos e investigacións sobre Manuel Lugrís Freire
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
En Eco de Galicia (19171936), ?Revista semanal ilustrada? e ?de afirmación regional?, a súa primeira achega foi ?A Mariña?, núm. 12 (20IX1917), pero temos constancia dalgunhas outras posteriores. En Vida Gallega (19381951), ?Revista mensual, bilingüe?, voceira da Sociedad de Beneficencia de Naturales de Galicia e dirixida por Antonio do Campo y de la Fuente, publicou varias narracións co seu ortónimo. En Loita (19391940), fundada e dirixida por Xerardo Álvarez Gallego, anotamos un texto breve, ?No idioma galego?, no núm. 5 (maio de 1940, p. 2). Máis adiante, no núm. 10 (outubro de 1940, p. 3) na sección de apócrifos ?Cartas del otro mundo? aparece a carta ?De Manuel Lugrís a Hermandad Gallega?, cuxa autoría debe ser de Álvarez Gallego.
Cómpre dicir que Manuel Lugrís chegara a Cuba chamado polo seu irmán Plácido; que en 1905 figuraba aínda como integrante da comisión que redactou o Regulamento da Asociación Iniciadora e Protectora da Academia Galega e que fora xa vogal da súa Xunta Directiva. Manuel, mozo de vinte anos, traballou ao chegar á Illa como contable en diversos comercios e empresas. Este traballo, tan afastado da sensibilidade e vocación de Lugrís, chamou a atención de Curros, prologuista ?pero prologuista crítico? do primeiro e único libro ?Soidades, 1894? publicado polo escritor de Sada en Cuba. Un libro de poemas, en galego, no que o celanovés ve incorreccións e versos defectuosos do neófito poeta ao que consideraba de moi ?decidida afición a las Musas? e ?valeroso paladín del movimiento regionalista de nuestra patria?16 comprometido na defensa da historia, da lingua e dos grandes homes de Galicia; da súa literatura e do seu pobo. En Cuba está, pois, Manuel Lugrís en contacto co movemento rexionalista que, dende 1879, viña difundindo e promovendo o estradense Waldo Álvarez Insua dende as páxinas do seu semanario El Eco de Galicia (A Habana, 18781902) e que tivo plataforma e caixa de resonancia no Centro Galego da Habana. O Rexionalismo tentou superar o simple e tópico sentimentalismo e chegou a un galeguismo de pensamento, cultura e ideoloxía, transformación potenciada a partir de 1885 na Illa e que, entre outras manifestacións, deu lugar a unha publicación tan meritoria como a citada A Gaita Gallega (18851889), fundada e codirixida por Lugrís e Armada Teixeiro. Unha manifestación concreta da importancia do núcleo rexionalista galego en Cuba está nos mil douscentos asinantes da ?Carta abierta? a Murguía que é un dos colofóns do libro El Regionalismo Gallego (1889) publicado co selo da imprenta La Universal e custeado por rexionalistas amigos e admiradores do mestre (Álvarez Insua e José Fontenla Leal entre eles). Na carta, que defende a Murguía dos ataques de Sánchez Moguel, hai unha explícita profesión de fe rexionalista como remedio dos males endémicos que levaron á emigración os asinantes, ?los desterrados...los arrojados de sus hogares?, que se declaran rexionalistas ?entusiastas hasta el delirio de sus doctrinas?, as do Rexionalismo.
11 Nº 367