CASTELAO, ARTISTA GR?FICO 145
Publica no 1926 o primeiro libro de "Causas", equilibrando
. xa o d?buxo ca prosa, verdadeiras abreviaturas de cantos humo
r?sticos, tinxidos dun fondo contido sentimental. E no 1930 d?
? estampa o ?lbum Cincoenta homes por dez re?s, que verien
sendo outros tantos retratos realistas e sat?ricos duns arqueti
pos hum?ns que se poden atopar en calquer comunidade,
A l?nea nestes dibuxos ?, polo xeneral, pura, espida, prepon
derantemente ondulada, acari?ante, e con ela atada a meirande
espresividade coa maior econom?a de medios que Castelao bus
caba afanosamente. Unha l?nea, en suma, amable e sosegada e
ben axustada ao pensamento que nestes dibuxos desenvolve
Castelao.
Etapa final
E chegamos aos ?lbumes de guerra. Atila en Galicia, Galicia
M?rtir e Milicianos. Os dous primeiros aparecidos en Valencia
no ano 1937 e o derradeiro en Nova York no seguinte ano. Estas
estampas acadaron sona universal. Algunha, ampliada, presi
d?u congresos internacion?is. E d?as dalas, Supervivintes e A
derradeira lecci?n do mestre, foron reproducidos en sellos de
Correos de Campa?a no ano 1939, con valor postal de 10 e de
90 c?ntimos, respectivamente, figurando recollidos nos cat?lo
gos filat?licos.
Son estampas xusticieiras, anatematizadoras, implacables,
terriblemente condenatorias. Eiqu? a conciencia moral de Cas
telao, alporizada, conv?rtese en belixerante. As estampas pechan
en s? un ataque e unha d?or. O ataque dirixido contra dos au
tores da traxedia desencadeada, e a d?or sentida polas v?ctimas
inocentes desa traxedia. Nos p?s dos dibuxos xa non hai hu
morismo. As lendas son estarrecentes e arrepiantes requisito
' rias en contra dunha barbarie in?til.
A l?nea, que nos dibuxos da fase anterior era pura, simple
e graciosa, que no ?lbum N?s era ?s veces r?pida e zigzagueante,
agora qu?brase violentamente, desaparece na mancha negra
que suliria, d?ndolle patetismo ? macabra escena representada.
A carraxe que sinte Castelao ? simult?nea ? carraxe da s?a
l?nea.
Xa no esilio, Castelao compuxo os seus Dibuxos de negros.
Castelao p?xose, unha vez m?is, a car?n dos magoados, dos