MANUEL MURGUÍA
Componiéndose la mayor parte de nuestra población de campesinos, no se comprende el descuido con que se miró siempre su suerte, pues equivalía a descuidar la suerte de Galicia [...] No olvidemos jamás, que de mirar con ojo indiferente la condición de los campesinos, ha venido nuestra presente desgracia y malestar. Tengamos en cuenta que la población de Galicia vive en el campo y de lo que produce; que en él tiene su porvenir.
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E a fonte dos males dese mundo rural son os restos de feudalismo encarnados no foro, ?al que Galicia debió su prosperidad, como hoy le debe su decadencia y postración, pues lleva en sí el sello de la servidumbre, en medio de la cual nació, y que repugna y rechaza nuestro tiempo?. Polo tanto, por máis que o foro evitara que Galicia coñeza ?el errante proletariado, sin casa ni campo propio, sin hogar ni verdadera patria?, é chegada a hora de liquidar ese sistema, ?de devolver a la propiedad la libertad que le falta y echar así los cimientos de nuestra felicidad, de nuestra regeneración? (pp. 88, 118, 54, 174). Transformacións progresivas e regaleguización do país deben ir unidas. Por iso (1858a), e dado que o carácter e a lingua de Galicia só sobreviviron entre os campesiños, o poeta galego ha ser un poeta popular, ?un corazón que siente por todos?, pero non debe recluírse no mero lirismo, na soa reconstrucción folclórica. Sen menoscabo do cultivo da identidade cultural do pobo, tiña que denunciala mísera condición do labrego e demandalo seu progreso e a modernización do país. O CONCEPTO DE GALICIA NAS OBRAS DE XUVENTUDE Vexamos agora qué idea tiña do status nacional de Galicia. A primeira dificultade radica na profusión de termos que usa. Reserva n a c i ó n en exclusiva para España, á que tamén lle chama m a d re patria nalgunha ocasión (1865a, pp. XVI, XX, 23, 62, 147). Pola súa parte, Galicia é pueblo, país, patria, nacion a l i d a d . Prescindindo dos dous primeiros polo seu carácter coloquial, o terceiro é con moito o preferido para denotar histórica e politicamente a Galicia. En canto a n a c i o n a l i d a d e adoita usalo ambiguamente cando fala do pasado ?os suevos, ?al tiempo que se enseñoreaban del país echaban los cimientos de nuestra nacionalidad? (p. IX, 24)? e sempre parece implicar unha situación histórica na que a condición necesaria é a etnicidade e a suficiente un poder político propio: por exemplo, o romano, latinizando os topónimos e intentando