BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre María Mariño
Vou vendo. Vexo día ca súa salve. Atopei mañá miña hora. (OCVC, pp. 173174) Vexo día, día morto de troques, morto de luzsol, morto de augas de chuvia, morto de neboas e tempo de atopos. Vexo con ollos soio miniñasoia miniña que urde, urde espranza no camiño en coios, urde sol perdido na nebra (?) (OCVC, p. 161)
Ben a miúdo como xa sucedía no seu primeiro libro ese dicir íntimo do eu, a súa íntima e tremente manifestación, intensifícase, cobra énfase marcada pola función patética cos signos dos modos subxectivos:
¡Como me engañan! ¡Como me tritura nunha! ¡Como me trocan! (...) ¡Xa me perdín! ? ¡Xa chego! (OCVC, pp. 165166)
Ou tamén:
Está caendo a folla i en min nace primaveira. ¿Quen entenderá este mar vello? ¿Cómo digo onte sendo hoxe? ¡Como farto a miña verba do nacer que xa pasou! ¡Como reino nas migallas onde medrei un bon día! ¿Como piso forte sendo branda? (OC.VC, p. 199)
Esa énfase patética cobra moi especial eficacia expresiva cando os modos subxectivos (interrogación/ exclamación) se activan no poema segundo determinadas pautas distribucionais, e segundo operadores que marcan medidas modulacións. Para dicilo esquematicamente, poderíanse establecer cinco tipos básicos: [1] Un esquema pechado que traza relación entre apertura/ remate poemático (marcados pateticamente), ben sobre base reiterativa [poema 28], ben sobre contraste interrogativo/ exclamativo [poema 15]:
¿Quen manda na hora de hoxe? ¿Quen manda? ¿Quen manda que non a atende? (...)
Nº 368
58