58 BOLET?N DE LA REAL ACADEMIA GALLEGA
s?a relaci?n co pecado e coa redenci?n da culpa. No cruceiro
aparecen outra serie de figuras entre as que ternos que destacar
o patr?n da parroquia: San Miguel (fig. 7), o San Miguel das
uvas: santo de moita devoci?n en Carballedo ? que festexan
doadamente as mocedades. Carballedo tivo a costume de ir en
determinadas festas botar os foguetes das v?sporas ? Castro, non
sabemos se ir?an na de San Miguel en pasadas ?pocas.
Castelao deix?u nos dibuxos dos cruceiros de Cotobade, as
U?as do peito e a forma e disposici?n das costelas e a postura
das mans na cruz coa s?a representaci?n simb?lica espresada
na disposici?n das mans no brazo da cruz e os dedos (fig. 8). ?
mester ter en canta que a representaci?n dos santos ten moitas
veces un s?mbolo na colocaci?n e postura dos dedos; o m?is usa
do ? o que presenta a man dreita mostrando, separados, o ?ndi
ce, maior e anular, e o dedo pulgar na esquerda. Esta imaxen
indica que morreo na defensa da Trindade dentro da unidade.
As mans de Noso Se?or est?n polo regular abertas pra perdoar.
Neste censo ? moi curiosa a representaci?n do cruceiro do Lisa
rio de Loureiro. Castelao d? o seguinte:
"Cando por primeira vez reparamos na representaci?n do
perd?n en varios crucifixos, xurd?a unha d?bida ben xustifica
da, porque a postura de abenzoar oll?base nas d?as mans, e
a?nda que a raz?n de simetr?a ti?a moita forza, non se abenzoa
coas d?as mans, sen?n coa direita somentes. Pero nas nosas an
danzas por Galiza foinos permitido atopar un cruceiro de vella
traza, na feligres?a de Loureiro (Cotobade) e nel o Redentor
aparece coa man esquerda pechada e a direita en postura de
abenzoar (fig. 9). Con este ach?dego fican esva?das t?dalas d?
vidas, podendo decir que os nosos canteiros enriqueceron a ico
nograf?a cristi?n cun novo s?mbolo de requintado sentimento"
(fig. 10).
Como en toda Galiza os cruceiros te?en a misi?n de presidir
as encrucilladas por onde pasan os defuntos, e rematar o cal
vario diante da mesa do adro ou do campo onde se pon a Sagra
da Forma o d?a da procesi?n de Corpus como o de Loureiro
(fig. 11) feito por Xos? Landeiro, ten nunha cara a Noso Se?or
e na oposta a Virxen con Cristo morto nos brazos. Hai, igual
mente, moitos petos das almas onde se depositan ofrendas de
espigas porque sanaron as vacas ou os .porcos ou por outra raz?n
de vida familiar. Ofrenda por ser de circunstancia hum?n era