CASTELAO EN COTOBADE ' 57
Precis?base moi ben c?nto val?a saber e decir esta oraci?n nun
aditamento final con estas palabras:
Quen a sabe nona di
quena oi, nona deprende
o d?a do Gran Xuicio
ver? o que ile conviene.
O tema da representaci?n da Virxen est? tratado con moito
sentimento polos artistas. ,Canelo se fai entender ? xente a pena
1da Soedade no intre de despedirse, tiveron pra modelo ?s mu
lleres que fac?an o planto, os familiares no Campo Santo, cando
daban ? terra o corpo do defunto. Esta sinceira espresi?n de
. door est? moi' clara no cruceiro do Lisario (fig. 4) onde aparece
soja, con un manto, un posible mantel() cuberto pola cabeza,
seg?n costurne das xentes de Loureiro deica os primeiros anos
do s?culo XX. Outras representaci?ns queren interpretar o door
: m?is profundo nunha maior soedade e pra realizar esa visi?n,
que interpreta a separaci?n m?is longa, a Virxen ten as espadas
< cravadas no peito, atravesando o coraz?n dos dous lados como
est? no cruceiro da Fontevali?o, en Loureiro. A terceira repre
1 sentaci?n ? a que ten a Noso Se?or nos brazos, escea que re
: mata o Desenclavo; est? interpretada a escea con gran senti
mento que acrescenta o amor de Nai. A funci?n do Desenclavo
era a gala da Semana Santa en Aguasantas e acud?an a pre
,senciala xentes de todos os arredores, por eso a s?a representa
ci?n ten un gran realce nos cruceiros. Non ser?a someirtes door
o que os canteiros que pensaban os temas pra os cruceiros de
adros e encrucilladas, tivesen no seu idealismo art?stico; hab?a
outros temas: Mar?a chor?u polos sufrimentos do seu Filio, pero
tam?n ten de mostrarse sorrinte cando sabe que rompe os mol
' des do pecado pra traer o mundo o Neno Deus. O terna da In
, maculada Concepci?n foi tratado no cruceiro de Carballedo, e
parece que ser?a modelo algunha estampa das que levaban' por
aquel entonces os santeiros ?s Misi?ns das aldeas. Pero no mes
mo cruceiro, que ? obra da segunda metade do s?culo pasado,
`e na mesma l?nea da Virxen, est?n Ad?n i Eva (fig. 5), e detr?s
a Serpe con unha espresi?n que parece risa de ledicia pola con
quista feita. E curioso o traxe da Virxen que ten un h?bito de
onxa (fig. 6) . No cruceiro est?n os dous episodios da vida na