BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudos e investigacións sobre Xaquín Lorenzo Fernández
traballou verbo dos dialectos do val do Limia e chegou a pasar algúns días na casa de Lobeira:
[...] Xocas cita o día de noiteboa do ano 1933, estaba pasando con eles as vacacións en Lobeira o entón estudiante Hans Schneider, os veciños foron cantar ?os reises?, botaron as gabanzas, ?os vivas? e lembraron tamén o escolante forasteiro: Nos días da miña vida xa vin un cacho de pan; que por moitos anos viva o señorito alemán. E o ?señorito alemán? soubo agradecer tan afectuoso saúdo cun improvisado cuarteto: Nos días da miña vida xa pasei por unha feira; que por moitos anos viva a xentiña de Lobeira. Corenta anos despois volveu Schneider a Galicia, estivemos con el pero a penas se lembraba das historias pasadas. Sempre pasa así, hai xente que sabe usar moi ben a sorna do esquecemento (FRAGUAS FRAGUAS, A., 1996:17).
Mostra da importancia destas relacións é o de que publicase 17 traballos en revistas portuguesas [o primeiro foi ?O tardo (Notas de mitoloxía popular galega)? (1934)], e o último, ?Metamorfosis dunha casa castrexa? (1973), e ata que chegase a inserir algún artigo xornalístico, coma ?O varapau? no Comércio do Porto (10 de marzo de 1959), traducido por Ernesto Veiga de Oliveira, autor de Festividades Cíclicas em Portugal. Xaquín Lorenzo tamén foi socio correspondente da Associação dos Arqueólogos Portugueses de Lisboa, e membro do Clube Filatélico de Portugal. Por F. Krüger publica dous traballos en alemán, un verbo dos diferentes tipos de freos dos nosos carros (?Die Bremse am galizischen Wagen?) e outro sobre a vivenda na Limia Baixa (?Das Bauernhaus im unteren Limiabecken (Prov. Orense, Spanien)?, na revista Volkstum und Kultur der Romanen, en 1938 e 1943, respectivamente. Cando o filólogo xa residía na Arxentina publicou na súa homenaxe ?Cierres de fincas en el SE. de Orense (Galicia)? (1952). Don Xaquín conservou sempre a memoria do vello Seminario, dos ditosos anos que pasara en Compostela na compaña de seu irmán Xurxo, e dos mestres e amigos que foron para toda a vida:
[...] No Seminario de Estudos Galegos había algo extraordinario: o plano de igualdade en que estaban todos; chegaba un alí e os demais facían que se sentira coma un deles; non se vía autoridade, senón consello, axuda; dábanlle entrada a un principiante para que opinase, para obrigalo a traballar; a ninguén se lle preguntaba nunca alí pola súa opinión política, relixiosa, en absoluto: íase traballar nun centro científico; o demais non tiña importancia. O que había era unha irmandade de ideas en canto a Galiza: eu reafirmeime na idea que levaba dende o comezo, de que se debe un a Galiza, de que ten que traballar por Galiza, e non pensar se o que un fai ten valor ou non; o tempo e a posteridade dirán (FERNÁNDEZ LÓPEZ, R., 1984).
Nº 365
186