Documentación
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Estudio y edición. Centros de Estudios e Investigación 'San Isidoro'. León. MANSO PORTO, Carmen (1990): ?El convento de Santo Domingo de La Coruña? en Anuario Brigantino 13,205246. MARÍN MARTÍNEZ, Tomás et alii (1995): Paleografía y diplomática. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid. MEDIAVILLA, Claude (1993): Calligraphie. Imprimerie National Éditions. Paris 1993. PARDO VILLAR, Aureliano (1947): ?El convento de santo Domingo de La Coruña. Apuntes históricos? en Boletín de la Comisión Provincial de Monumentos de Orense. XVI, 89205. PRADO, Xermán (1932): ?O antigo melodrama pascoal? en Nós 101, 1932, 7880. ROMANÍ MARTÍNEZ, Miguel (1989): A colección diplomática do mosteiro cisterciense de Santa María de Oseira (Ourense) (10251310). I,II,III. Tórculo Edicións. Santiago de Compostela. SAULNIER, Dom Daniel (1995): Le chant grégorien. Par un moine de Solesmes. Quelques jalons. Université Catholique de l'Ouest. Institut de Recherche Fondamentale et Appliquée. SOLESMENSES MONACHI (1956): Liber usualis Missae et officii pro Dominicis et Festis cum cantu gregoriano ex editione Vaticana adamussim excerpto et rhythmicis signis in subsidium cantorum a Solesmensibus monachis diligenter ornato. Desclée & Socii, Parisiis, Tornaci, Romae, Neo Eboraci. SOLESMENSES MONACHI (1974): Graduale Sacrosanctae Romanae Ecclesiae de tempore et de sanctis primum sancti Pii X iussu restitutum et editum, Pauli VI pontificis maximi cura nunc recognitum, ad exemplar 'Ordinis cantus missae' dispositum et rhythmicis signis a Solesmensibus monachis diligenter ornatum. Abbatia Sancti Petri de Solesmis, Tornaci. THUROT, Charles (1960): Extraits de divers manuscrits pour servir à l'histoire des doctrines gramaticales au Moyen Age. Paris 1869 (reed. facsim. Minerva, Frankfurt am Main, 1964). VÄÄNÄNEN, Veikko (1971): Introducción al latín vulgar. Gredos, Madrid. VIÑAYO GONZÁLEZ, Antonio: ?El scriptorium medieval del monasterio de San Isidoro de León y sus conexiones europeas? en Coloquio sobre Circulación de Códices y Escritos entre Europa y la Península en los siglos VIIIXIII (16, 19 septiembre 1982 : Actas). Universidad de Santiago de Compostela. 209238.
N O TAS 1. Martiño Ferro Fernández fotografiou o ms. e compuxo informaticamente os cadros comparativos da parte musical. Quero agradecer a Fernando Magán o escaneo das fotos, a Francisco Carrillo Boutureira as informacións procedentes de GALADOC, e a Xosé María Díaz, cóengo arquiveiro da catedral de Santiago, a extraordinaria hospitalidade con que me permitiu observar con detalle a rica colección de mss. litúrxicos medievais de que dispón esa catedral. Tamén quero agradecer algunhas observacións de Dom Lorenzo Maté, de Silos, e de Dom Daniel Saulnier, de Solesmes. 2. Agradezo a Mercedes Fernández Couto a localización destes outros manuscritos de música gregoriana do noso arquivo: O RAG lat 2. A Coruña (310x 215 mm; dúas columnas de 80 mm.; música sobre unha liña rubia con palimpsesto (Tiene sobre la heredad de /Mô en cabrin?/ De otras heredades / Figresia y de otras heredades en / El lugar de Villar Vello y Villarino, fa. / De santiago de Vascoy); RAG lat 3. A Coruña (310x 215 mm; dúas columnas de 85 mm; Música sobre liña rubia); o RAG lat 4. A Coruña (325 x 235 mm.; unha columna; música sobre tetragrama) e o RAG lat 2. A Coruña (oficio de defuntos) este aínda sen separar da encadernación. 3. Dos máis de corenta mss. consultados na catedral de Santiago só 6 están a toda páxina, e son breviarios ou sacramentarios. 4. Inicialmente os libros litúrxicos eran sacramentarios (texto que debe recitalo sacerdote), leccionarios (lecturas bíblicas), graduales que conteñen os cantos e que podían ser procesionais, prosarios (secuencias) e troparios (kyries, gloria, sanctus, agnus etc.). De por parte, había salterios, homiliarios, martiroloxios, himnarios, breviarios, calendarios etc. Nos séculos XIXII púxose en moda o uso de misais plenarios que viñan sendo a refundición dun sacramentario, un leccionario e un gradual, con notación musical. 5. Este Convento, creado no século XIII (cítase en 1294) foi o máis importante da Orde en Galicia por número de relixiosos, estudios e nobres que nel se enterraron. Nel hospedouse Felipe el Hermoso de abril a maio de 1506. En maio de 1589 fíxose forte nel o corsario inglés F. Drake, que incapaz de dominala Coruña pola insumisión
305
Nº 362