232
BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
25) que recollese sistematicamente a sabedoría do folclore, a partir desas familias ? c u y a s c re e n c i a s , c u y a s c o s t u m b res, cuya existencia, en una palabra, es un trasunto de edades re m o t a s ? (1888: 20). Logo será el mesmo quen moitas veces se deteña a recompilar esta documentación para que non se perda irremediablemente, xa sexa nas súas obras históricas ou en artigos monográficos (1906b, 1910, 1914, 1915a), e estes datos tomaranse como indicios para a investigación arqueolóxica. Así sucederá, por exemplo, cando a existencia de lendas sobre cidades asolagadas lle suxira a posibilidade de que en Galicia existisen palafitas (1888: 37), ou cando queira ver nas cabanas tradicionais do Bierzo indicios das vellas vivendas célticas (1888: 54), ou tamén cando pretenda entendelo ritual de erección dun c a i rn a partir de costumes populares contemporáneos: guindar unha pedra ó saír de Galicia e pasar pola Cruz do Padornelo, botar unha manchea de terra sobre o cadaleito dos nosos mortos... (1865: 445) Pero se en algo nos sorprende o Murguía arqueólogo é na súa extraordinaria capacidade de percepción. Á súa espertísima avidez de coñecementos temos que engadila súa propia intelixencia que, á vista da realidade, lle permite alumear propostas absolutamente inéditas. Neste punto podemos mencionar, por exemplo, a atención que presta ós solos, para poder selo primeiro en vinculalos c a i rn s a zonas montañosas e, particularmente, a lugares ? e n q u e abunda la piedra? (1865: 445), ou a súa hipótese de que os castros seguen unha lóxica de emprazamento (1888: 5556). Agora ben, hai un apuntamento de Murguía que ten chamado a nosa atención especialmente porque revela unha adiantada lucidez e unha moi temperá capacidade de conxugar arqueoloxía e Historia: referímonos á súa apreciación do valor territorial dos monumentos megalíticos, non só para a Idade Media senón tamén para a época en que foron construídos. Xa o Padre Sarmiento sinalara a existencia de mámoas citadas en documentos medievais, en ?término por donde pasa apeo, ó demarcación en los privilegios? (Sarmiento 1950: 73). Sen embargo, esta referencia indirecta parece esquecerse, e ata a segunda metade do século XX non aparecen estudios sistemáticos que analicen estas referencias a megálitos funcionando como marcos de territorio en épocas históricas (Ferro Couselo 1952, Filgueira e García Alén