Fjoletln de la ,Real Academia Galieg? 5.3
co, imos ver com'a diversidade cultural xurde sen ning?n esforzo,
mesmo d'unha sinxela enumeraz?n,
Compre sinalar en pirmeiro termo, qu'embora a falla de casas
de pedra, que parez indicar un estado primitivo de civilisaz?n, a
cividade castel? acusa un inventario, en certos aspeitos mais ricaz
en formas "qu'o dos castros galegos. Nela atop?ronse moitos ou
xetos que non tefien entre n?s paralelos, coma son os coitelos,
forqui?as, navallas de barba, espetos, pernas e bonecos votivos
e figura.; d'anim?s, feito todo do de ferro ou bronce.
As fibulas, fabricadas c'unha curiosa combinaz?n d'aquil me
tal e d'ista aleaz?n, son d'unha grande variedade de tipos na su,a
m8r parte alleos por compreto ? nosa industria do Ferro, oll?n
dose algunhas pert??ecentes o Latene I, moitas zoomorfas, que
representan saposconchos, r?s e porcos, e reproducindo outra un ?
carro coas suas r. odas.. En troques, o tipo de bot?n que s'acha a
fartura na Galiza, non s'atopa m?is qu'en dous eixempr?s, e pra
eso un d'iles co ap?ndice moi longo e apegado o arco, ? xeito de
certas fibula!, trasmontanas. As febillas mesmas non andan tan
vastas na cividade castel? coma nas galegas, e no canto dos nosos
pu??s d'antenas ben desenroladas, apareceu un no qu'aquiles
ap?ndices est?n por compreto dexenerados.
Fallan no Cerro del Berrueco as adoas de pasta vidrosa do
x?nero das quo deixamos atr?s descritas, e fallan tam?n as pedras
con gravuras d'estrelas, SSS e su?sticas que tantas veces se te?en
asoellado nos castros galegos e mi?otos.
Respeito ?s cer?micas, iembora usarse no Berrueco o pr?ce
dimento d'estampaxe as decoraz?s non teften a variedade nin a
perfeiz?n que patentizan os testos apa?ados nos nosos castros. Os
motivos ornament?s son en ocasi?s reproduz?s dos usados no ened
l?tico, feito que tam?n se d? no Outeiro d'Assenta; esisten os cir
cos e os s?micircos, mais o seu grandor red?cese tanto que chegan
a seren casi microsc?picos, fallan por inteiro as zonas horizont?s
d'SSS, tri?ngulos, ?ngulos e pir?mides, que tan fortemente caraite
rizan as vasixas castrexas, a roda d'oleiro denunza a sua presenza
en moitos anacos de par?s finas, e derradeiramente, e amoslrando
cicais o desprazamento dos pobos ib?ricos, aparez a cer?mica pin
tada, que soio chega a n?s ben serodia e por mau dos conquei i
dores romanos.
T?rase do dito qu'a cultura posthallst?ttica do Cerro del Be,
Crueco, at?pase notabremente infruida por duas civiliz?z?s que