MANUEL MURGUÍA
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boa: instituíla Junta del Reino, ?genuino elemento nacional? que nacera do impulso antinobiliar do ?brazo popular?. Gracias a ela cre poder dicir ?sin temor de que nadie nos desmienta que la condición política y civil de mi país era, si no completamente igual á la de las provincias vascas, sí muy parecida? (1891b). Polo demais, e aínda que Murguía non chega a invertela súa valoración anterior da execución de Pardo de Cela ata convertelo en heroe nacional como empeza a facer Lamas Carvajal e se limita agora a gardar silencio verbo deste asunto, apón arreo tódolos males e a decadencia de Galicia durante a Idade Moderna e x c l u s i v a m e n t e á política centralizadora e opresora do novo Estado español e ós abusos e roubos dos estranxeiros (casteláns) que acaparan cargos públicos ou eclesiásticos. No plano político, os correxidores e bispos veñen de fóra para anularen a nobreza, desprazaren o idioma galego en beneficio do castelán e, en suma, domaren o país (1891b):
Esta misma separación de hecho, este olvido en que se nos tenía, hizo fácil (aunque parezca una contradicción) las ingerencias del poder central que para combatir nuestra nobleza, por instinto casi, refractaria á Castilla, no sólo empezó por llevar á las sillas episcopales del antiguo reino á obispos extraños y que la trataban como tales, sino que trató de dominar en villas y ciudades por medio de los corregidores que nos enviaba; oficiales inferiores es cierto, pero que por sus funciones estaban muy en contacto con el pueblo y que sosteniendo como castellanos la supremacía de la corte, introdujeron en los documentos públicos la lengua oficial, y mantuvieron y explotaron en favor de los suyos, la hostilidad de nuestro pueblo, contra la nobleza gallega, que fue el modo más seguro de vencerles a todos.
No plano económico, a desvirtuación do foro, que causou ?la ruina de la patria gallega y la de nuestras clases agrícolas?, foi debida a ?gentes agenas a nuestro país? (1882a, p. 207) e concretamente ós abades casteláns que se fixeron co control dos mosteiros galegos e dende alí espoliaron a riqueza de Galicia enviándoa a Castela (1891b), e ademais agravaron a situación dos labregos intentando despoxalos do dominio útil. Por fortuna, ?Galicia y sus más genuinos representantes? conseguiron no século XVIII poñer fin a ?las amarguras de mi provincia durante los 200 años en que triunfaron los monjes extraños?12 gañando o preito foral en 1763 e devolvendo ó foro ?su verdadero y esencial carácter, esto es, la perpetuidad?. Deste modo, Murguía asume sen pestanexar os argumentos da fidalguía galega, á que por certo tampouco fai crítica algunha ?ó contrario que en 1865? e transmuta en antagonismo GaliciaCastela a súa