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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
Galicia tampouco logrou separarse da monarquía castelá non foi a causa das liortas intestinas, a cobiza e a tiranía da nobreza ?como dicía en 1865? senón porque a opresión castelá a enfeblecera tanto como clase nacional que ?ya no quedaba entre nosotros más que una ó dos casas nobles que importasen y pudiesen aspirar al trono? e porque ?la ambición de las casas reinantes de León y Castilla lo impidieron? (1889a, pp. 3136, 48). Pero se a nobreza galega non puido dar a Galicia a independencia, ó parecer por causas alleas á súa vontade, alomenos fixo unha decisiva contribución á pervivencia da conciencia nacional e da bandeira por excelencia da nacionalidade, a lingua (1889a):
La monarquía [de Castilla y León] era una pero los pueblos permanecían tan separados como cuando vivían bajo el poder de sus respectivos príncipes. En prueba de ello véase como á su hora se manifestaba el sentimiento nacional, ya por medio de las clases nobiliarias que se quejaban del olvido en que se las tenía, ya por las abortadas tentativas de reconstrucción de la monarquía leonesa, bajo la denominación de reino de Galicia. [p. 48] ...... Llegó pura [la lengua gallega] hasta principios de siglo, y si bien se deja comprender que, para que perseverase culta y perfecta, necesitaba, á falta de su cultivo literario, que fuese común a todas las clases sociales. Lo fue. La hablaban todas, pero en especial las clases nobiliarias. Aun son hoy éstas las que mejor la hablan y la hablan con predilección [p. 36.]
Está claro que Murguía dá agora versións incomprensibles de certas situacións (¿que estranxeiros puideron introducila servidume en Galicia senón os señores baixorromanos ou altomedievais que el nos presenta como clase ?nacional? de intereses basicamente coincidentes cos dos servos?) ou fornece representacións simplemente falsas da realidade (por exemplo, da realidade sociolingüística) con tal de afortalala súa tese central. Tampouco ten agora reproche ningún para a nobreza na decisiva divisoria dos séculos XVXVI. Na súa nova versión, señores e viláns son víctimas por igual da habelenciosa política centralista de Sabela I, ?quien tuvo la habilidad de apoyarse alternativamente, ya en los nobles, ya en los comunes, á los cuales se halagó con todo género de franquicias de que después se les fue despojando poco a poco?, incluídas as irmandades galegas, organización ?eminentemente popular, [que] vino a constituir una verdadera cámara de los comunes? [!!] e que, ó xurdiren antes que as castelás, son ?una prueba de la inferioridad de la capacidad política? de Castela. Murguía só lles recoñece agora ós Reis Católicos unha cousa