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BOLETÍN DA REAL ACADEMIA GALEGA
?M e n h i re s: ?por su aspecto exterior y su simplicidad, vienen á ser como los bloques erráticos, una piedra bruta; por su colocacion y destino un verd ad e ro m o n u m e n t o ; e n a m b o s c o n c e p t o s u n e t e rno misterio? (1888: 84). Puideron funcionar como estelas funerarias, ou como símbolos relixiosos, como ídolos, como obeliscos conmemorativos... ?Aliñamentos e círculos druídicos ou cro m l c h s (chamados k r ò u m m l e a c 'h a s en 1865: 495): son moi escasos en Galicia; unicamente parece destacable o monumento de Corzán, en terra de Xallas, ?pues se asemeja bastante al de Abevury? (1888: 91). ?Dólmenes, semidólmenes, trilitos ou lichavens: monumentos compostos que, ademais do valor funerario, tiveron outras funcións, aínda que ?es difícil esplicar? (1865: 497). Esta categoría de monumentos célticos xa non aparecerá na obra Galicia (1888), senón que dolmens e mámoas se agruparán como t ú m u l u s . ?T ú m u l u s , m á m o a s o u m e d o r r a s: ? l o s m o n u m e n t o s m á s c u r i o s o s , m a s n u m e rosos, mas conocidos, mas dignos de nuestra atencion y también los mas espuestos á las injurias y profanaciones... Apenas hay campo inculto en Galicia en donde los ojos acostumbrados no perc i b a n a l m o m e n t o l a g r a n d e ó p e q u e ñ a m á m o a ? (1865: 508). Presentan unha inmensa variedade: hainos longos, altos, piriformes, con galerías subterráneas, pareados, agrupados, formando aliñamentos, sinxelos, compostos... ?Altares naturales: penas con cavidades e canaliños que se empregarían para realizar sobre elas sacrificios e rituais druídicos. Non é doado discernir, en moitos casos, se son obra antrópica ou producto de fenómenos atmosféricos. Así, se na primeira Historia de Galicia (1865: 499ss.), Murguía defende a autoría humana de varios, en Galicia (188: 71ss.), xa máis prudente, confórmase con dicir que, naturais ou artificiais, en calquera caso puideron ser utilizados. ?Pedras abaladoiras: con estas sucede o mesmo ca cos altares: ?Discútase c u a n t o q u i e r a a c e rca de su probable origen y dudando de que el hombre las haya puesto en equilibrio; créaselas producto de la pura casualidad; no por eso podrá negarse su empleo en otros tiempos, como piedras probatorias? (1888: 80).