LEMBRANZA DO CASTELAO ARTISTA 119
Pasados os anos dos primeiros dibuxos, Castelao, dono xa
dunha t?unica e mestre nas vivencias e voltas e revoltas dos
recunchos da alma do pobo galego, bot?use a andar polo mundo.
O seu l?piz ou a s?a pruma aprenx?an a ledicia dos gabletes
g?ticos dos pinos novos, ou convert?an en estrelas e fachas al
: cendidas as polas dos vellos pinos, que deixaban ver, por entre
as agullas da s?a poma, a l?s esmorecente do solpor.
No papel quedaba a I aciana tr?xica de homes que, coas con
, cas dos ollos valeiras ou con ollos abertos, nada pod?an ver, ag?s
o que nos engramas da memoria iban xuntando pra so?ar e ver
as paisaxes interiores, muitas veces millores que as paisaxes
' reales. O artista deix?unos tam?n, porque foi dos primeiros en
apreciar o valer que no arte ti?an, a beleza pr?stica dos cru
ceiros galegos e a dos cruceiros bret?ns, somellantes muitas ve
ces entre s?. Todo pra Castelao era como un miragre, que 11 daba
a co?ecer do xeito millor que pod?a facelo: pintando ou di
, buxando.
Eu sempre segu?n con ademiraci?n a obra do artista, que
tam?n coll?u por voltas o pincel pra perpetuar no lenzo algunha
paisaxe galega. Ouserv?i como, ao ir pasando o tempo, os trazos
eran m?is firmes, m?is dados a curvar os contornos das feguras.
Pro un d?a tiven que sentir a fonda emoci?n, tinguida de mann
conla, cando no fogar que o artista tivera en Buenos Aires, a
s?a. dona Virxinia ?que fixo da propia vida un culto ao seu
Alfonso modo? me iba amosando os debuxos que ela conser
vaba. As mans trem?anlle ao apreixalos, mentras os ergu?a dian
te os meus ollos como si oficiara un sagrado rito. Os debuxos
ao l?piz, ? auga ou ao pastel eran as derradeiras amostras da
laboura art?stica do seu home. ?Ai, con qu? devoci?n tiven eu na
roan aquiles ?tiles que empregara o artista cando xa os ollos
iban perdendo luz!
Al? estaban os debuxos en color dos nenos da Negrid?; nos
seus grandes e abertos ollos casi se apreixaba a d?r e a deses
Pranza da raza, pro tam?n ese senso de tenreza que hai en todo
peno e que poucos artistas como Castelao souperon recoller. Pro
ah estaban tam?n os nenos brancos, asimesmo con "ojos abier
tOS como flores de lino", como dixera Rey Soto. AM tiven a ledi
cia de ver unha augada, na que nenos e nenas aparec?an xugan
do "? rodaroda" ao redor dunha cerdeira en fror. No conxunto
dos rapaci?os hab?a un ritmo perfeuto. Sobre dos tonos amare